dingskuilen in Schaar-west. Daarna is de 'Macoma' aangepast om als hulpschip te dienen voor de 'Taklift IV' bij het plaatsen van dorpelbalken. De drempel werd verder opgebouwd. De onderlagen, de kern en een deel van de toplagen worden gestort door twee zelfvarende steenstorters en een zelfvarende splijtbak. In 1984 is dit deel van de drempel aangelegd in de Hammen en de Schaar. In de Roompot werd een begin gemaakt met het opstorten van de drempel. De onderlagen rondom de pijlers worden met een trilplaat verdicht om de aansluiting van de filtermatten op de ondergrond en de zanddichtheid van het losse filter te kunnen waarborgen. Na een relatief korte aanloop periode is de toplaagstorter Trias' zijn werk begonnen in de Hammen. Gestreefd werd naar een zo hoog mogelijke produktie, teneinde het plaatsen van de schuiven niet te vertragen. Ondanks het geforceerde tempo is de kwaliteit van het werk goed. In de laatste periode van 1984 traden bij de 'Trias' technische storingen op, die een vertra ging van enkele weken deden ontstaan. Er wordt verwacht dat die mede door verbeterin gen aan de lieren en het inspectiesysteem in de loop van 1985 kan worden ingelo pen. De uitvoering van de damaan- zetten verloopt geheel volgens plan. De derde fase van de damaanzetten Schouwen, Roggenplaat-noord, Neeltje Jans en Noord-Beveland zijn vrijwel gereed, die van Rog- genplaat-zuid is eind februari 1985 opgeleverd. Begonnen werd met de aanleg van de damaanzet Noordland. De verzwaring kwam gereed van een zestal loswallen voor het laden van steenstorters. In de buitenhaven van Noordland werd een drijvende steiger 46 voor vletten gemaakt. Dit was noodzakelijk om personeel te kunnen brengen en halen van en naar de stortschepen en de 'Trias'. Ook werd daar een lossteiger gemaakt voor de overslag van stortsteen. Onderhoudsbaggerwerk werd uitgevoerd in de bouwdokken van de pijlers en in de werkha- ven. De bodembescherming werd geïnspecteerd; op zes plaatsen is een bestorting aangebracht. De bouw van dorpelbalken in compartiment 4 van het bouwdok verloopt volgens plan. Zowel de rompen als de eindstukken kunnen in mei 1985 gereed zijn. Voor het proefdraaien met de 'Taklift IV', werd in een apart bouw- dokje één dorpelbalk gemaakt. Met de proefperiode behoeft nu niet gewacht te worden tot alle dorpelbalken gereed zijn en het bouwdok onder water gezet kan worden. De fabricage van verkeerskokers en hamer stukken ligt voor op het schema. Het werkterrein in Kats is voor de opslag van de verkeerskokers en hamerstuk ken uitgebreid. Eindapril 1984werd begonnen met het plaatsen van verkeers kokers en hamerstukken in de Hammen en daarna in de Schaar. Dit verliep bijzonder voorspoedig: al in oktober werd het plaatsen van deze elementen in die sluitgaten afgerond. De afbouwwerkzaamheden aan het bedieningsgebouw, het 'ir. J. W. Topshuis', werden voortgezet. Op 12 oktober 1984 vond de bouw kundige oplevering plaats. Inmiddels is het gebouw overgedragen aan de directie Zeeland en is het in gebruik genomen door de dienstkring Deltakust. De inrichting ervan met bedieningsapparatuur en voorlichtingsruimtes zal tot medio 1986 duren. Opdracht is gegeven voor het leveren van een elektrische centrale. Indien mogelijk zal daarbij b< gebruik gemaakt worden van b de dieselgeneratoren en de g hoogspanningsapparatuur uit D de tijdelijke centrale die het IV werkeiland Neeltje Jans van v de benodigde energie voorziet a en die dan zal worden ontman a teld. d De fabricage van schuiven en r bewegingswerken is in volle gang. Van eind augustus tot eind november 1984 zijn in de Hammen alle schuiven en bewegingswerken geplaatst. Nadat de bewegingswerken op de hydraulische installaties zijn aangesloten, kan begin 1985 worden begonnen met het inregelen. Voorde besturing en bewaking van de schuiven is in het 'ir. J. W. Topshuis' een centrale bedieningscomputer voorzien. Voor het leveren van deze apparatuur is opdracht gege ven. Ook in 1984 vond een aantal uitvoeringsonderzoeken plaats: tijdens de uitvoering van het werk doen zich soms problemen voor die het gevolg kunnen zijn van onjuiste inschattingen in de voorbereidingsfase of van onvoorziene omstandigheden. Zo is ter optimalisering van het werk onderzocht of de verdichting tijdens de opbouw van de drempel wellicht minder omvangrijk kan worden. Een ander onderzoek was gericht op het voorkomen van beschadigingen aan pijlervoet en grindzak, zowel bij de pijlerplaatsingen als later, wanneer de steenmassa van de drempel erboven moet worden verdicht. Bestudeerd werd ook de optimale volgorde van werken bij het plaatsen van de dorpel balken, in relatie tot de stroombeelden die optreden en de krachten die tijdens de bouw worden uitgeoefend op de verschillende onderdelen van de kering. Vooral de stabiliteit van de

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 48