Fig. 1Overzicht van de nog uit te voeren compartimente- ringswerken stap in de besluitvorming betekent, evenals de voorgaande, een aanzienlijke verlaging van de kosten. In 1983 werd besloten de sluiting van de Philipsdam te verschuiven van eind 1986 naar medio 1987, om zodoende een verlichting van de jaarlijkse financiële lasten te bewerkstelligen. Bij dit laatste besluit werd het sluitingstijdstip van de Oesterdam niet gewijzigd. Door de reductie van het getij tengevolge van de bouw van de stormvloedkering in de mond van de Oosterschelde wordt de verversingstijd van de Oosterschelde verlengd van één tot drie maanden. Vooral in de kom van de Oosterschel de wordt het milieu kwetsbaarder voor zoetwa terinvloeden, in het bijzonder in perioden van zware regenval, en ook voor het zoetwaterbe- zwaar via de Kreekraksluizen. Door tijdige aanleg van de Oesterdam wordt de kom aan de oostzijde tegen genoemde invloeden afge schermd, en wordt bovendien het getijverschil iets vergroot. Alvorens tot deze aanpassing van het sluitingsschema over te gaan, heeft de Minister hierover advies gevraagd aan de Raad van de Waterstaat. De Raad heeft toen de suggestie gedaan om een beroep te doen op de creativiteit en inventiviteit van zowel de Rijkswaterstaat als de aannemingsmaatschappijen om tot kosten besparingen te komen. Na een concours waaraan zowel aannemers combinaties als de Rijkswaterstaat meededen, werd op grond van de resultaten besloten dat bij uitvoering van de ontwerpen van de Rijkswaterstaat voor het Rijk de meest gunstige resultaten mochten worden verwacht, zowel technisch als financieel. In het voorliggende Bericht, dat als themanum mer voornamelijk aan de sluitingen van de compartimenteringsdammen is gewijd, wordt een samenvatting gegeven van de voor de hoofdgeulen Tholense Gat en Krammer in de tweede helft van 1983 gemaakte ontwerpen. Voor het Krammer is alleen een zandsluiting ontworpen; voor het Tholense Gat zijn twee ontwerpen gemaakt: een zandsluiting en een steensluiting. Op grond van deze ontwerpen is in het voorjaar van 1984 uit financiële overwegingen gekozen voor een zandsluiting in het Tholense Gat. In dit artikel wordt de steensluiting wel aan de orde gesteld, mede vanwege de in dat ontwerp verwerkte ervaring, die opgedaan is met de aanleg van de westelijke Markiezaatskade. De overige nog uit te voeren onderdelen, waarvoor eveneens ontwerpen zijn gemaakt, worden hier verder buiten beschouwing gelaten. 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 6