Fig. 1Overzicht van de nog
uit te voeren compartimente-
ringswerken
stap in de besluitvorming betekent, evenals de
voorgaande, een aanzienlijke verlaging van de
kosten.
In 1983 werd besloten de sluiting van de
Philipsdam te verschuiven van eind 1986 naar
medio 1987, om zodoende een verlichting van
de jaarlijkse financiële lasten te bewerkstelligen.
Bij dit laatste besluit werd het sluitingstijdstip
van de Oesterdam niet gewijzigd. Door de
reductie van het getij tengevolge van de bouw
van de stormvloedkering in de mond van de
Oosterschelde wordt de verversingstijd van de
Oosterschelde verlengd van één tot drie
maanden. Vooral in de kom van de Oosterschel
de wordt het milieu kwetsbaarder voor zoetwa
terinvloeden, in het bijzonder in perioden van
zware regenval, en ook voor het zoetwaterbe-
zwaar via de Kreekraksluizen. Door tijdige
aanleg van de Oesterdam wordt de kom aan de
oostzijde tegen genoemde invloeden afge
schermd, en wordt bovendien het getijverschil
iets vergroot. Alvorens tot deze aanpassing van
het sluitingsschema over te gaan, heeft de
Minister hierover advies gevraagd aan de Raad
van de Waterstaat.
De Raad heeft toen de suggestie gedaan om
een beroep te doen op de creativiteit en
inventiviteit van zowel de Rijkswaterstaat als
de aannemingsmaatschappijen om tot kosten
besparingen te komen.
Na een concours waaraan zowel aannemers
combinaties als de Rijkswaterstaat meededen,
werd op grond van de resultaten besloten dat
bij uitvoering van de ontwerpen van de
Rijkswaterstaat voor het Rijk de meest gunstige
resultaten mochten worden verwacht, zowel
technisch als financieel.
In het voorliggende Bericht, dat als themanum
mer voornamelijk aan de sluitingen van de
compartimenteringsdammen is gewijd, wordt
een samenvatting gegeven van de voor de
hoofdgeulen Tholense Gat en Krammer in de
tweede helft van 1983 gemaakte ontwerpen.
Voor het Krammer is alleen een zandsluiting
ontworpen; voor het Tholense Gat zijn twee
ontwerpen gemaakt: een zandsluiting en een
steensluiting.
Op grond van deze ontwerpen is in het voorjaar
van 1984 uit financiële overwegingen gekozen
voor een zandsluiting in het Tholense Gat. In
dit artikel wordt de steensluiting wel aan de
orde gesteld, mede vanwege de in dat ontwerp
verwerkte ervaring, die opgedaan is met de
aanleg van de westelijke Markiezaatskade.
De overige nog uit te voeren onderdelen,
waarvoor eveneens ontwerpen zijn gemaakt,
worden hier verder buiten beschouwing
gelaten.
4