Afhankelijk van het belang van de operatie wordt aan de uitvoerder of opzichter terstond ia de uitvoering verslag uitgebracht, In alle jevallen wordt een officieel duikrapport pgemaakt, dat via het coördinatiecentrum vordt ingestuurd bij de projectorganisatie. Jen heeft dus bewust gekozen voor de edachte: één dienstverlenende organisatie oor alle onderwateractiviteiten. Deze methode eeft het voordeel, boven het per bedrijfsonder- eel afsluiten van deelcontracten, dat een meer fficiënte inzet van de duikers mogelijk wordt, n leegloop wordt voorkomen. Een nadeel kan jn dat er bij onvoldoende duikcapaciteit ioriteiten moeten worden gesteld, waardoor jmmige bedrijven vertraging ondervinden, at laatste diende te allen tijde te worden aorkomen. reds verrichte werkzaamheden e geven nu eerst een overzicht van de vele rrschillende werkzaamheden die de duikcom- natie al ten behoeve van de Oosterscheldeke- ng heeft uitgevoerd. Sommige daarvan 1 orden in het vervolg van dit artikel meer in zonderheden beschreven, j de drie hoofdtypen van bodembescherming n weerszijden van de as van de kering is in rlijke mate sprake geweest van inspectie van maakt werk door duikers. Bij de blokkenmat- n werd terstond na het leggen door de 'Dos I' controleerd of er geen overlappingen waren getreden. Hetzelfde gebeurde na het leggen n steenasfaltmatten door de 'Jan Heymans'. V at de asfaltmastiek betreft werd er na iedere gproduktie nagegaan of er aanleiding was I t mengsel van de mastiek aan te passen. Na h t ontzanden van de asfaltmastiek werd g keken of er voldoende overlap was bereikt, e tegelijk werden er diktemetingen uitgevoerd; b twijfel werden er vanaf de'Hillechien' k nboringen uitgevoerd. Verder werden er op d bodembescherming extra-inspecties u gevoerd wanneer daar reden voor was; het n est zorgvuldig werd daarbij de rand van de b dembescherming in de gaten gehouden. D grondverbetering in de as van de kering w rd geïnspecteerd vanaf de 'Johan V'. Bij de 'k ytilus' werd assistentie verleend wanneer er g oroken trilnaalden moesten worden gebor- g r. Ook werden de laagdiktes van het bescher- m nde grind van de grondverbetering gemeten. Z ?r omvangrijk waren de inspectiewerkzaam- h fen die moesten worden verricht bij het Ie gen van de funderingsmatten voor de ke ng, het zogenaamde 'CARJAN'-bedrijf. Om te eginnen werd bij het leggen van de proefmat n egaan hoe het natrillen met de trilplaat verliep. In de operationele fase waren de duikers steeds paraat bij het leggen van onder- of bovenmatten. Ze voerden reparaties uit aan niet te omvangrijke beschadigingen in de mat, en inspecteerden of de bovenmatten geheel vrij waren van stenen. Met monsterpijpen werden monsters getrokken in de 3 m brede ruimte tussen twee aangrenzende matten. Ook waren er duikers bij om wanneer het losmecha- nisme van een kop- of staartbalk faalde, volgens een noodprocedure een hydraulische slang aan te brengen op de balk, zodat die alsnog functioneerde. Verder werden door duikers de draden van de inspectieslede 'Asterias', achter de 'Cardium' geïnspecteerd, en eveneens de kopkant van de grindwiepenmatten, wanneer die werden gelegd door de combinatie 'Jan Heymans'-'Se- pia', alsook de afstand van de grindwiepenmat ten ten opzichte van de rand van de bovenmat ten. De verongelukte bovenmat H13 werd door duikers geborgen. Bij de gecombineerde activiteiten van de 'Macoma' en de 'Ostrea' werden de billen van de pijlers geïnspecteerd. De grindzak rondom de pijlervoet werd behalve vooraf ook achteraf, na het plaatsen, door duikers op deugdelijkheid bekeken. Tijdens de gehele plaatsingsoperatie waren duikers stand-by. Ook bij de ankerbehan deling speelden de duikers een rol. Zo werden de voorloperkabels en deankerpalen regelmatig geïnspecteerd, en werden zo nodig de voorlo pers verboeid of verwisseld; duikers brachten ook secundaire ankervoorzieningen aan. De pijlers die in het sluitgat waren geplaatst werden gecontroleerd op schade, en eventueel gerepareerd. Daarbij kwam het verwijderen van damwandschotten en het verwisselen van lekkende zandkleppen. Het drempelbedrijf is intensief door duikers begeleid. Voor de 'Trias' werden te hoog liggende stenen verwijderd, en de asfaltzakken die tegen de pijlerwand waren gevlijd werden op ligging en beschadiging gecontroleerd. Dan blijven nog over de hulpwerkzaamheden die de duikers verrichtten aan werkschepen en havens. Voor de werkschepen werden zink ankers aangebracht, schroeven geïnspecteerd en geklaard en koelwaterinlaten schoonge maakt. In de havens werden slibmonsters getrokken, remmingwerken en taluds geïnspec teerd. Toezicht werd gehouden op het trekken van palen. Bij het uitvoeren van inspectiewerkzaamheden aan de bodembescherming bleek vooral een nauwkeurige plaatsbepaling van belang voor het welslagen van reparaties. Men gaf daartoe aan de duikers een eenvoudig zendertje mee. Daarmee kon men makkelijk zijn positie en die 69

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 23