Afhankelijk van het belang van de operatie
wordt aan de uitvoerder of opzichter terstond
ia de uitvoering verslag uitgebracht, In alle
jevallen wordt een officieel duikrapport
pgemaakt, dat via het coördinatiecentrum
vordt ingestuurd bij de projectorganisatie.
Jen heeft dus bewust gekozen voor de
edachte: één dienstverlenende organisatie
oor alle onderwateractiviteiten. Deze methode
eeft het voordeel, boven het per bedrijfsonder-
eel afsluiten van deelcontracten, dat een meer
fficiënte inzet van de duikers mogelijk wordt,
n leegloop wordt voorkomen. Een nadeel kan
jn dat er bij onvoldoende duikcapaciteit
ioriteiten moeten worden gesteld, waardoor
jmmige bedrijven vertraging ondervinden,
at laatste diende te allen tijde te worden
aorkomen.
reds verrichte werkzaamheden
e geven nu eerst een overzicht van de vele
rrschillende werkzaamheden die de duikcom-
natie al ten behoeve van de Oosterscheldeke-
ng heeft uitgevoerd. Sommige daarvan
1 orden in het vervolg van dit artikel meer in
zonderheden beschreven,
j de drie hoofdtypen van bodembescherming
n weerszijden van de as van de kering is in
rlijke mate sprake geweest van inspectie van
maakt werk door duikers. Bij de blokkenmat-
n werd terstond na het leggen door de 'Dos I'
controleerd of er geen overlappingen waren
getreden. Hetzelfde gebeurde na het leggen
n steenasfaltmatten door de 'Jan Heymans'.
V at de asfaltmastiek betreft werd er na iedere
gproduktie nagegaan of er aanleiding was
I t mengsel van de mastiek aan te passen. Na
h t ontzanden van de asfaltmastiek werd
g keken of er voldoende overlap was bereikt,
e tegelijk werden er diktemetingen uitgevoerd;
b twijfel werden er vanaf de'Hillechien'
k nboringen uitgevoerd. Verder werden er op
d bodembescherming extra-inspecties
u gevoerd wanneer daar reden voor was; het
n est zorgvuldig werd daarbij de rand van de
b dembescherming in de gaten gehouden.
D grondverbetering in de as van de kering
w rd geïnspecteerd vanaf de 'Johan V'. Bij de
'k ytilus' werd assistentie verleend wanneer er
g oroken trilnaalden moesten worden gebor-
g r. Ook werden de laagdiktes van het bescher-
m nde grind van de grondverbetering gemeten.
Z ?r omvangrijk waren de inspectiewerkzaam-
h fen die moesten worden verricht bij het
Ie gen van de funderingsmatten voor de
ke ng, het zogenaamde 'CARJAN'-bedrijf. Om
te eginnen werd bij het leggen van de proefmat
n egaan hoe het natrillen met de trilplaat
verliep. In de operationele fase waren de
duikers steeds paraat bij het leggen van onder-
of bovenmatten. Ze voerden reparaties uit aan
niet te omvangrijke beschadigingen in de mat,
en inspecteerden of de bovenmatten geheel
vrij waren van stenen. Met monsterpijpen
werden monsters getrokken in de 3 m brede
ruimte tussen twee aangrenzende matten. Ook
waren er duikers bij om wanneer het losmecha-
nisme van een kop- of staartbalk faalde,
volgens een noodprocedure een hydraulische
slang aan te brengen op de balk, zodat die
alsnog functioneerde.
Verder werden door duikers de draden van de
inspectieslede 'Asterias', achter de 'Cardium'
geïnspecteerd, en eveneens de kopkant van de
grindwiepenmatten, wanneer die werden
gelegd door de combinatie 'Jan Heymans'-'Se-
pia', alsook de afstand van de grindwiepenmat
ten ten opzichte van de rand van de bovenmat
ten. De verongelukte bovenmat H13 werd door
duikers geborgen.
Bij de gecombineerde activiteiten van de
'Macoma' en de 'Ostrea' werden de billen van
de pijlers geïnspecteerd. De grindzak rondom
de pijlervoet werd behalve vooraf ook achteraf,
na het plaatsen, door duikers op deugdelijkheid
bekeken. Tijdens de gehele plaatsingsoperatie
waren duikers stand-by. Ook bij de ankerbehan
deling speelden de duikers een rol. Zo werden
de voorloperkabels en deankerpalen regelmatig
geïnspecteerd, en werden zo nodig de voorlo
pers verboeid of verwisseld; duikers brachten
ook secundaire ankervoorzieningen aan.
De pijlers die in het sluitgat waren geplaatst
werden gecontroleerd op schade, en eventueel
gerepareerd. Daarbij kwam het verwijderen
van damwandschotten en het verwisselen van
lekkende zandkleppen.
Het drempelbedrijf is intensief door duikers
begeleid. Voor de 'Trias' werden te hoog
liggende stenen verwijderd, en de asfaltzakken
die tegen de pijlerwand waren gevlijd werden
op ligging en beschadiging gecontroleerd. Dan
blijven nog over de hulpwerkzaamheden die de
duikers verrichtten aan werkschepen en
havens. Voor de werkschepen werden zink
ankers aangebracht, schroeven geïnspecteerd
en geklaard en koelwaterinlaten schoonge
maakt. In de havens werden slibmonsters
getrokken, remmingwerken en taluds geïnspec
teerd. Toezicht werd gehouden op het trekken
van palen.
Bij het uitvoeren van inspectiewerkzaamheden
aan de bodembescherming bleek vooral een
nauwkeurige plaatsbepaling van belang voor
het welslagen van reparaties. Men gaf daartoe
aan de duikers een eenvoudig zendertje mee.
Daarmee kon men makkelijk zijn positie en die
69