Celsius, en het doorzicht van 5 centimeter tot twee meter. De droge binnenzijde van de pijler heeft een relatieve vochtigheid van 100%. De toegang ertoe verloopt via twee schachten; voor verticaal transport wordt gezorgd door een elektrische kraan. In deze vochtige omge ving staan in containers de uitrustingsstukken die de inspectie onder de pijlervoet mogelijk moeten maken. Met het oog op de vochtigheid is de netspanning er beperkt tot 24 V. Aan deze apparaten zit met een navelstreng een bijzonder vernuftig apparaatje vast, dat zich door de pijpen van het betonmortel in de ruimten onder de pijler kan begeven en daar waarne mingen doen. Het is dan ook maar 43 mm dik, en nog geen meter lang. De 'Trigla' - Rode Poon - bevat een miniatuur T.V.-camera en een zanddiktemeter. Na zijn lancering is het een vrijzwemmend inspectievaartuig, dat extra wendbaar is doordat het twee bestuurbare scharnieren bevat, één die zorgt voor beweging in het verticale vlak, en een ander voor wend baarheid in het horizontale. Deze scharnieren worden bestuurd door pneumatische cilinders. Twee opblaasbare rubberballonnen verhogen het drijfvermogen wanneer de 'Trigla' eenmaal de te inspecteren.ruimte is binnengekomen. Door middel van een vernuftig compensatiesys teem is bereikt dat de volumina van de ballonnen onafhankelijk blijven van de waterdiepte. Voor de voortstuwing en de besturing is de 'Trigla' voorzien van drie elektrisch aangedreven kleine schroeven. Om alle functies te kunnen bedienen is de Trigla' via de navelstreng verbonden met een bedieningslessenaar. In het midden zit een T.V.-monitor. Er zijn voorts twee stuurknuppels voorhanden, en een regelsysteem voor het aanpassen van het inspectievaartuig aan de zich wijzigende getij-omstandigheden. Ook ingebouwd zijn een schakelaar voor het laten draaien van de inspectiespiegel, kleppen om de scharnieren te activeren, en een regelknop voor de verlichting bij de camera. De stikstof toevoer voor het opblazen der ballonnen en het kniksysteem komt vanuit een aangekoppelde stikstoffles. De video-recorder bevindt zich in een aparte kist. De apparatuur voor de laagdiktemeting zit in een container. Alle elektronica is beschermd tegen vocht. Bekijken we nu de 'Trigla' zelf nog iets meer van nabij (figuur 8). We hebben al opgemerkt dat hij door twee scharnieren in drie delen wordt onderverdeeld. De scharnieren worden bediend door pneumatische cilinders die werken met een druk van 40 bar. Ze hebben een diameter slechts 8 en een slaglengte van 80 Navelstreng en hijslier voor boven water Fig. 9. Overzicht van de bodemkruiper 'Portunus' 10 mm. Het voorste gedeelte van de 'Trigla' bevat de elektronica van de camera en van de akoestische laagdiktemeter, en verder een lichtgevoelige chip. Er is een miniatuursensor in aangebracht die drukverschillen registreert. Vóór de chip treffen we nog een lens aan en een draaibare spiegel. De chip is een klein plaatje, volbezet met lichtgevoelige puntjes, waarop de lens recht streeks beelden projecteert. De roterende spiegel stelt het inspectievaartuig ertoe in staat die beelden te kiezen. Een lampje op de kop zorgt voor voldoende licht. In het middenstuk van de 'Trigla' vinden we de akoestische diktemeter en de schroeven en elektromotoren voor de verticale en horizontale besturing. In het achterstuk zit de voortstuwings motor, met een stuwkracht van ongeveer 5N. Hier is ook de navelstreng bevestigd, een slang van siliconenrubber waar doorheen een

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 34