ELECTRON ICAPOD PLEXIGLAS BLOK T.V. CAMERA 2WENKARM EN WIEL RUPSBAND EN LOOPWIEL 2 NDLAAGDIKTEMETER HYDR. OLIETANK INSPECTIEWAGEN ke /lardraad en een aantal miniatuur coax-kabels er slangetjes lopen. On te weten in welke richting de 'Trigla' zv emt onder de pijler, wordt de navelstreng dc or twee kompasbuizen geleid, waarvan de or derste 90° omklapt zodra hij onder de pijler uitsteekt. In de sluisconstructie is een doorzich- tic huis opgenomen waarin het bovenstuk van de kompasbuizen is gelagerd, dat via een pijltje de richting van het omgeklapte onderstuk en dus van de 'Trigla' zelf laat zien. De navelstreng is 'oorzien van een lengtemarkering, zodat in he huis ook kan worden afgelezen hoeveel er an is afgevierd. Op het moment van schrijven van dit artikel is de inspectie van de ruimten onder de pijlers al ee stuk opgeschoten: in de Hammen zijn de ins pecties achter de rug en zijn de holle ruimten ook al gevuld met betonmortel, in de Schaar is men met inspecteren gevorderd tot over de helft. Naast de 'Trigla' wordt inmiddels ook gebruik gemaakt van kijkstokken. Dat zijn buizen met aan het eind een kleine camera. Hiermee kunnen alleen inspecties gepleegd worden op plekken die recht onder de ingegoten pijpen liggen. Toch biedt dit tweede systeem juist voldoende hulp om een redelijke voorsprong te behouden op het inspuiten van de betonmortel. Al met al is de 'Trigla' de kleinste vrijzwemmen- de mechanische inspecteur ter wereld; onge twijfeld vindt hij zijn weg ook op andere terreinen, waar voor de mens ontoegankelijke ruimten moeten worden geïnspecteerd. Van november 1982 tot september 1984 is de bodemkruiper 'Portunus' in gebruik geweest voor het inspecteren van de funderingsmatten. Dit instrument is van geheel andere afmeting 81

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 35