Samenvattingen
V Dltooiing van de stormvloedkering achter
g jsloten schuiven
C m de laatste werkzaamheden aan de storm-
v oedkering te vergemakkelijken zullen de drie
s roomgeulen tijdelijk geheel of gedeeltelijk
v\ orden afgesloten. Hoe dit moet worden
a ngepakt is van tevoren uitvoerig onderzocht.
C bodembescherming bij voorbeeld wordt
d ior zo'n manoeuvre onder bepaalde omstan-
d gheden zwaar belast, en er kan ongewenste
e osie of aanzanding plaatsvinden op de
p aten.
D gevolgen voor de werkbaarheid van het
rt aterieel en voor de bodembescherming
v\ rrden onderzocht in het fysisch model 1:80
v, n de Oosterscheldemond. De meest gunstige
sl litingspatronen werden geselecteerd, en een
pl in opgesteld voor de verzwaring van de
be demverdediging. In mathematische modellen
w rd berekend wat voor gevolgen de maatre-
gi len zouden hebben voor het milieu en de
vi serij. Onherstelbare schade zal in ieder geval
n t worden aangericht. Een probleem vormt
al een nog de sluiting van de gehele kering die
nc dig zal zijn voor het plaatsen van bovenbalken
in het midden van de Roompot.
Et n voorspelsysteem voor de stroomsnelheden
in de omgeving van de as van de
st rmvloedkering
Di artikel gaat over de lange- en middellange-
te mijnvoorspellingen van de hydraulische
or istandigheden in de Oosterschelde-mond.
Bi de lange-termijnvoorspelling -drie maanden
er langer vooruit - moet men uitgaan van de
statistische gegevens omtrent het getij, en voor
de middellange termijn - een week tot drie
maanden - staat de astronomische berekening
ter beschikking. Uit deze basisgegevens
worden de stroomsnelheden volgens verschil
lende methoden afgeleid. Centraal staat het
gebruik van wiskundige modellen, maar
hydraulische modellen en natuurmetingen
worden gebruikt als controle, en voor het
verkennen van details. Het basissysteem maakt
het tenslotte mogelijk predicties te doen per
afzonderlijke locatie.
Inspectie onder water
Al vanaf 1959 werd er in het Deltagebied enig
duikwerk gedaan ter inspectie van uitgevoerd
werk. Toen de voorbereiding van de Ooster-
schelde-afsluiting ter hand werd genomen, in
1972, was er al een duikvloot gevormd van drie
schepen en drie opzichter-duikers in vaste
dienst.
De gang van zaken bij de Oosterscheldekering
maakte steeds meer duikwerk noodzakelijk,
zodat op het hoogtepunt, in 1983 en 1984, niet
zelden zestig duikers tegelijk aan het werk
waren. Niet alleen voor inspectie, maar ook
voor het verrichten van allerlei herstelwerk
zaamheden onderwater. Voor de plaatsbepaling
onder water werd over het algemeen gebruik
gemaakt van een signaalzender op de duiker,
waarvan de coördinaten aan boord van het
hulpschip werden zichtbaar gemaakt.
Het herstelwerk omvatte reparaties aan de
funderingsmatten en aan het beton van de
pijlers. Ook werden te hoog liggende stenen in
de drempelopbouw gemarkeerd en voorzien
van chemische ankers, en werden aanzandingen
en mosselzaad verwijderd. Het grootste karwei
kwam voort uit een technische tegenslag bij de
pijlers: de blikken platen aan de onderkant
lieten los, en het bleek nodig de pijlers massaal
te ontblikken. Dertig duikers hebben daaraan
een half jaar werk gehad.
Voor bepaalde werkzaamheden had men de
beschikking over een duikerklok en een
onderwaterwerkkamer met een grondvlak van
3 bij 6 meter. De afwisseling van de ploegen
kon zeer versneld worden toen een decrompres-
sietank met drie kamers in gebruik werd
genomen.
Tijdens de lange duur van bovengenoemde
duikactiviteiten zijn allerlei verbeteringen
opgetreden in de duikuitrusting; ook werd de
duikmedische begeleiding en instructie
verbeterd.
Het duikwerk voor de Oosterscheldekering is
nog niet klaar. Duikers zullen voorbereidend
werk moeten doen vóór de dorpelbalken
101