1. Fig. 1 en 2. Dwars- en lengte doorsnede van een verkeersko- ker Het bouwterrein te Kats, waar de verkeerskokers zijn gefabri ceerd Bij de plaatsingsoperatie wordt gebruik gemaakt van de 'Taklift 4', een zelfvarende zeewaardige bok van 83 x 28 x 7 m. De bok heeft met het A-frame op 15 m sprei een statisch hefvermogen van 1600 ton. Deze maximale last kan tevens, bij gereduceerde sprei, op zee worden toegestaan tot windkracht 7. Bij de bouw en de latere aanpassingen van de 'Taklift 4' is al rekening gehouden met de verschillende werkzaamheden nodig voor de voltooiing van de stormvloedkering. De verkeerskokers worden gehesen met de vier hoofdtakels in het A-frame. Bij de vijf zwaardere landhoofdverkeerskokers wordt de 'Taklift 4' geassisteerd door een tweede bok, met een hijsvermogen van 400 ton. Het gewicht van de 80 m lange landhoofdver keerskokers bedraagt 2000 ton, inclusief het hijsframe, waarvan de 'Taklift 4' dan 1750 ton voor zijn rekening neemt. Om deze landhoofdverkeerskokers te kunnen plaatsen was voor de 'Taklift 4' ontheffing van de Arbeidsinspectie nodig van 10% van de maximale hijslast, daar het te heffen gewicht groter is dan de genoemde toelaatbare 1600 ton. Die ontheffing is gegeven, maar deze operaties dienen dan ook bij zeer gunstige weers- en golfomstandigheden te worden uitgevoerd. Het gewicht van een normale 45 m lange verkeerskoker bedraagt 1420 ton, inclusief het hijsframe. Op het A-frame is een 17,5 m lange toptakel gemonteerd met een hefvermogen van 600 ton waaraan het zogenoemde schuiven-hijsframe hangt, dat een gewicht heeft van 85 ton. Met dit schuiven-hijsframe plaatst men de schuiven, die maximaal 500 ton wegen, de bewegingswer- ken, per stel maximaal 250 ton zwaar, en de 124 hamerstukken van maximaal 480 ton per stel. Tijdens het plaatsen van de verkeerskokers en de hamerstukken hangen beide frames in de 'Taklift 4'; ze worden dan afwisselend gebruikt. Komt het plaatsen van de landhoofdverkeers kokers aan de beurt, dan worden de hijsframes ontkoppeld en op de wal opgeslagen; tevens wordt de toptakel tijdelijk gedemonteerd. Voor het plaatsen van de dorpelbalken heeft de 'Taklift 4' op de achterzijde een tweetal boeg hoorns. De hoofdtakels van het A-frame worden dan verlengd met hijskabels, die via het dek van de bok over de boeghoorns worden geleid, en daaraan komt het dorpelbalk- hijsframe te hangen. Tijdens de verbouwing van de 'Taklift 4', begin 1984, is tevens een stel draadpalen en zijponton s gemonteerd aan de voorzijde. De draadpalen zorgen ervoor dat de voor- en voorzijdraden vanaf de bok onder water naar het ankerpunt lopen, zodat de transportpontons ongehinderd voor de bok kunnen worden gebracht. Randvoorwaarden Om een aanvaardbaar werkbaarheidspercenta ge te garanderen bij de plaatsingsoperaties, moeten bewegingen van 20 cm bij de plaatsing worden geaccepteerd. Die treden op bij de algemeen geldende grens-werkbaarheid voor de stormvloedkering, namelijk bij een significante golfhoogte van 2E cm met een periode van 6,2 seconden op de laag-waterkentering; bij hoog-waterkentering komt dit ongeveer overeen met een significants golfhoogte van 75 cm en een periode van 4 seconden. Het werkbaarheidspercentage ligt dan statistisch in de zomer op ongeveer 90%, en in de winter op 70%. De 20 cm beweging van de verkeerskoker is

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 18