vastgesteld door modelonderzoek en met een Plaatsing van een verkeersko- speciaal ontwikkeld computerprogramma 'Ship ker' iunl 1985 Response'. De stootbelasting die ingevolge deze beweging zou kunnen optreden, is zonder speciale hulpvoorzieningen ontoelaatbaar groot. De verkeerskoker laat een dynamische toeslag van 15% van het eigen gewicht toe; de rest dient met speciale hulpvoorzieningen te worden opgenomen, waarvan zogenaamde fenderconstructies de belangrijkste zijn. De plaatsingsoperaties geschieden in principe rond de laagwaterkenteringen; afwisselend worden verkeerskokers en hamerstukken geplaatst. Op de laagwaterkenteringen zijn de golfcondities het gunstigst en de daardoor optredende bewegingen het geringst. Elke 25 uur wordt dus één verkeerskoker geplaatst en één stel hamerstukken. De tussenliggende hoogwaterkenteringen worden benut voor het verzetten van de ankerdraden. 126

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 20