/erkcyclus
anuit Kats, waar de geprefabriceerde elemen-
:n voor de stomvioedkering worden vervaar-
gd, worden de verkeerskokers vervoerd op
ie tansportpontons, die elk geschikt zijn voor
et transport van zowel verkeerskokers als
amerstukken. In Kats worden de transportpon-
ns geladen met behulp van twee 750-tons
ortaalkranen. Twee sleepboten van 1000 PK
epen ze vervolgens naar de kering. In de
ring, op ongeveer 200 m uit de as, ligt de
aklift 4' al gereed, verankerd in een achtdra-
n-systeem. Vlak voor de laagwaterkentering
v ordt de ponton voor de bok gemanoeuvreerd,
e het hijsframe aan het betonelement voorge-
S; annen. Wanneer het element van de ponton
gehesen wordt de ponton weggesleept, en
Ik i de 'Taklift 4' naar de kering worden
rhaald.
1 middels hebben daar reeds voorbereidende
v rkzaamheden plaatsgevonden, die zo in een
Ie clus zijn geperst dat er voldoende hulpmate-
r el beschikbaar is om op elke laagwaterkente-
r g gegarandeerd een plaatsing mogelijk te
r ken.
C cyclus op de kering wordt in vakjargon dan
|o niet voor niets de minutenwals genoemd.
D genoemde werkzaamheden bestaan in
h' ofdlijnen uit het monteren van bordessen,
h plaatsen van tijdelijke opleg- en buffercon-
s icties en het fijnpositioneren van geplaatste
k ers. Op de laagwaterkentering wordt het
e ment op een tijdelijke oplegging geplaatst,
e het hijsframe wordt gelost en verwijderd;
ci bok gaat terug naar zijn overligpositie op
2 i m uit de kering. Incidenteel is een plaatsing
0 de hoofwaterkentering wel mogelijk; maar
ti golfcondities zijn dan minder gunstig, en
d i worden er al snel ontoelaatbare bewegin-
g i gemeten, en ontstaan er problemen bij het
p atsen.
C montage- en plaatsingscyclus van een
1 idhoofdverkeerskoker duurt ruim zeven
v. ken. Met het plaatsen van vier moten op de
p nton gaan twee dagen heen. Het samenbou-
;n tot een landhoofdverkeerskoker duurt zes
;ken. Voor het plaatsen van het frame en het
oefhijsen zijn drie dagen uitgetrokken. Het
allen en plaatsen in het sluitgat neemt
nslotte twee dagen in beslag.
jlpmiddelen
oor de constructieve vormgeving en de
mensionering is het noodzakelijk de verkeers-
okers bij het hijsen nabij hun definitieve
pleggingen op te pakken. Hiervoor zijn twee
hijsframes ontwikkeld, die de oplegreacties
afvoeren naar de takels.
De hijsconstructie van de landhoofdverkeersko
ker bestaat uit twee stalen drukbuizen voorzien
van knikverkorters, die aan de betonconstructie
zijn verankerd. De verbinding van het hijsframe
met de koker bestaat uit 2 x 2 stuks koppelsta
ven, die door sparingen in dak en vloer van de
koker verbonden worden met twee onderslag-
balken. Deze onderslagbalken ondersteunen de
kokerwanden nabij de einddwarsdragers. De
drukbuizen worden aan de uiteinden van de
koker bevestigd met zogenoemde subframes.
Via omloopschijven aan de uiteinden van het
drukbuizenframe lopen de hijskabels naar de
trekplaten, die aan de hijsblokken van de bok
worden bevestigd. De bovenbeschreven
hijsmethode is erg arbeidsintensief in tegenstel
ling tot de hierna beschreven hijsmethode voor
45 m-verkeerskokers. Toch werd ervoor
gekozen, ten eerste op grond van het kleine
aantal landhoofdverkeerskokers van zes stuks,
en ten tweede op grond van het toe te laten
gewicht van het hijsframe en het totaal toelaat
bare hijsgewicht.
Elke andere constructie, zonder toepassing van
knikverkorters, zou een zo grote gewichtsver
meerdering inhouden, dat het totale toelaatbare
hijsvermogen van de bokken zou worden
overschreden.
Bij de verkeerskokers van 45 m lengte is
uitgegaan van een ander hijssysteem. Hier
werd een hoge snelheid geëist bij het aanslaan,
plaatsen en ontkoppelen van het frame.
De drukbuizen zijn uitgevoerd zonder knikver
korters. Verder is bij de verbinding koker-frame
gekozen voor een klauwconstructie die de
koker omvat. De klauwen worden hydraulisch
bediend vanaf de bok of vanaf het frame.
Hierdoor wordt de tijd die nodig is voor de
koppel- en ontkoppelprocedure tot een mini
mum beperkt.
Om de verkeerskokers zo nauwkeurig mogelijk
te plaatsen en de door de golven opgewekte
bewegingen uit te dempen, is op de kering een
aantal hulpconstructies opgesteld. De beweging
in verticale zin en de mogelijke stootbelasting
worden beperkt door de kokers neer te laten
komen op fenders, die speciaal zijn ontworpen
om de bewegingsenergie te absorberen;
tevens worden ze gebruikt als tijdelijke opleg
constructie. De beweging in horizontale
richting wordt eveneens geëlimineerd door
fenders. In de langsrichting van de kering is de
fender aan de eerder geplaatste verkeerskoker
vastgemaakt. Die verkeerskoker is in dit
stadium nog doorgestempeld op de eerder
daarvoor geplaatste koker om voldoende
wrijving op te bouwen, en om te voorkomen
127