/erkcyclus anuit Kats, waar de geprefabriceerde elemen- :n voor de stomvioedkering worden vervaar- gd, worden de verkeerskokers vervoerd op ie tansportpontons, die elk geschikt zijn voor et transport van zowel verkeerskokers als amerstukken. In Kats worden de transportpon- ns geladen met behulp van twee 750-tons ortaalkranen. Twee sleepboten van 1000 PK epen ze vervolgens naar de kering. In de ring, op ongeveer 200 m uit de as, ligt de aklift 4' al gereed, verankerd in een achtdra- n-systeem. Vlak voor de laagwaterkentering v ordt de ponton voor de bok gemanoeuvreerd, e het hijsframe aan het betonelement voorge- S; annen. Wanneer het element van de ponton gehesen wordt de ponton weggesleept, en Ik i de 'Taklift 4' naar de kering worden rhaald. 1 middels hebben daar reeds voorbereidende v rkzaamheden plaatsgevonden, die zo in een Ie clus zijn geperst dat er voldoende hulpmate- r el beschikbaar is om op elke laagwaterkente- r g gegarandeerd een plaatsing mogelijk te r ken. C cyclus op de kering wordt in vakjargon dan |o niet voor niets de minutenwals genoemd. D genoemde werkzaamheden bestaan in h' ofdlijnen uit het monteren van bordessen, h plaatsen van tijdelijke opleg- en buffercon- s icties en het fijnpositioneren van geplaatste k ers. Op de laagwaterkentering wordt het e ment op een tijdelijke oplegging geplaatst, e het hijsframe wordt gelost en verwijderd; ci bok gaat terug naar zijn overligpositie op 2 i m uit de kering. Incidenteel is een plaatsing 0 de hoofwaterkentering wel mogelijk; maar ti golfcondities zijn dan minder gunstig, en d i worden er al snel ontoelaatbare bewegin- g i gemeten, en ontstaan er problemen bij het p atsen. C montage- en plaatsingscyclus van een 1 idhoofdverkeerskoker duurt ruim zeven v. ken. Met het plaatsen van vier moten op de p nton gaan twee dagen heen. Het samenbou- ;n tot een landhoofdverkeerskoker duurt zes ;ken. Voor het plaatsen van het frame en het oefhijsen zijn drie dagen uitgetrokken. Het allen en plaatsen in het sluitgat neemt nslotte twee dagen in beslag. jlpmiddelen oor de constructieve vormgeving en de mensionering is het noodzakelijk de verkeers- okers bij het hijsen nabij hun definitieve pleggingen op te pakken. Hiervoor zijn twee hijsframes ontwikkeld, die de oplegreacties afvoeren naar de takels. De hijsconstructie van de landhoofdverkeersko ker bestaat uit twee stalen drukbuizen voorzien van knikverkorters, die aan de betonconstructie zijn verankerd. De verbinding van het hijsframe met de koker bestaat uit 2 x 2 stuks koppelsta ven, die door sparingen in dak en vloer van de koker verbonden worden met twee onderslag- balken. Deze onderslagbalken ondersteunen de kokerwanden nabij de einddwarsdragers. De drukbuizen worden aan de uiteinden van de koker bevestigd met zogenoemde subframes. Via omloopschijven aan de uiteinden van het drukbuizenframe lopen de hijskabels naar de trekplaten, die aan de hijsblokken van de bok worden bevestigd. De bovenbeschreven hijsmethode is erg arbeidsintensief in tegenstel ling tot de hierna beschreven hijsmethode voor 45 m-verkeerskokers. Toch werd ervoor gekozen, ten eerste op grond van het kleine aantal landhoofdverkeerskokers van zes stuks, en ten tweede op grond van het toe te laten gewicht van het hijsframe en het totaal toelaat bare hijsgewicht. Elke andere constructie, zonder toepassing van knikverkorters, zou een zo grote gewichtsver meerdering inhouden, dat het totale toelaatbare hijsvermogen van de bokken zou worden overschreden. Bij de verkeerskokers van 45 m lengte is uitgegaan van een ander hijssysteem. Hier werd een hoge snelheid geëist bij het aanslaan, plaatsen en ontkoppelen van het frame. De drukbuizen zijn uitgevoerd zonder knikver korters. Verder is bij de verbinding koker-frame gekozen voor een klauwconstructie die de koker omvat. De klauwen worden hydraulisch bediend vanaf de bok of vanaf het frame. Hierdoor wordt de tijd die nodig is voor de koppel- en ontkoppelprocedure tot een mini mum beperkt. Om de verkeerskokers zo nauwkeurig mogelijk te plaatsen en de door de golven opgewekte bewegingen uit te dempen, is op de kering een aantal hulpconstructies opgesteld. De beweging in verticale zin en de mogelijke stootbelasting worden beperkt door de kokers neer te laten komen op fenders, die speciaal zijn ontworpen om de bewegingsenergie te absorberen; tevens worden ze gebruikt als tijdelijke opleg constructie. De beweging in horizontale richting wordt eveneens geëlimineerd door fenders. In de langsrichting van de kering is de fender aan de eerder geplaatste verkeerskoker vastgemaakt. Die verkeerskoker is in dit stadium nog doorgestempeld op de eerder daarvoor geplaatste koker om voldoende wrijving op te bouwen, en om te voorkomen 127

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 21