dat de reeds aanwezige kokers zich verplaatsen. De fenders in het horizontale vlak worden zo opgesteld dat ze tevens dienen als geleiding bij het plaatsen van de koker over de laatste anderhalve meter; zo kan de theoretische eindpositie binnen enkele centimeters worden bereikt. De geleideconstructies zijn tevens voorzien van een aantal vijzels, die na het plaatsen dienen om de verkeerskoker op de juiste theoretische positie te duwen. De verkeerskoker wordt daarom altijd te krap geplaatst; de eindpositie is na het plaatsen altijd te ver gesitueerd in de richting van de geleideconstructie, zodat altijd met de vijzel kan worden gewerkt. Na het plaatsen wordt de verkeerskoker door de droge afbouwtrein verder fijngepositioneerd in alle drie de richtingen, en afgemonteerd. Tot nu toe zijn in de sluitgaten Hammen en 128 Schaar alle landhoofdverkeerskokers, verkeers- kokers en hamerstukken geplaatst. In de Hammen zijn daarnaast reeds alle schuiven en bewegingswerken aangebracht. De plaatsingen zijn geheel volgens plan verlopen, wat neerkomt op een gemiddelde produktie van acht plaatsin gen per week, bij een 126-urige werkweek. Eind december 1984 is de proefperiode ingegaan voor het plaatsen van dorpelbalken. Het winterweer zorgde voor enige stagnatie. Met het operationele plaatsen van dorpelbalken dient op 1 juli 1985 te worden aangevangen. Daarvóór moeten alle verkeerskokers in de Roompot, afgezien van de landhoofdverkeers- koker bij Noordland en de daarop aansluitende verkeerskoker, alle hamerstukken in de Roompot en alle schuiven en bewegingswerken in de Schaar nog worden geplaatst.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 22