I
-KJ:
vrFjf.r-
%R0-
4,00 m. In de op economische en personele
gronden bepaalde urgentie-volgorde kwam
Wieringen zelfs boven Texel te staan. Een
heroverweging, mede ingegeven door een
actieve opstelling van de Texelse gemeenschap,
heeft echter geleid tot een omkering van de
uitvoeringsvolgorde.
De keuze van het tracé voor de nieuwe Deltadijk
was niet moeilijk. De oude dijk kon overal
worden gevolgd, alleen de scherpe hoeken
werden iets afgerond.
De hoge gronden bij Vatrop, Stroe en Wester-
land, die altijd als waterkering hadden gefun
geerd, werden ook nu vanwege hun landschap
pelijke waarde als zodanig gehandhaafd. Geen
massale dijk voor langs die kliffen, maar
groene dijken met flauwe taluds van 1:10,
verlopend naar die hoge gronden.
Dit was niet storend in het landschap, terwijl zo
herinneringen aan het verleden zouden kunne i
worden bewaard.
Het algemene dwarsprofiel waarin de oude en
de nieuwe dijk zijn aangegeven, laat zien hoe
noodzakelijk de versterking van de waterkering
wel was.
De reden waarom werd gekozen voor een
zeewaartse verbreding is ook duidelijk: aan de
landzijde zouden teveel meters dure landbouv -
grond en opstallen moeten worden aangekocht.
De kans op grotere zettingen van de ondergrond
kon worden vermeden door de slechte boven
laag van de wadgrond te verwijderen.
Het uiteindelijk gekozen dwarsprofiel is
ontstaan uit studies, berekeningen, metingen
voor de kust en waarnemingen tijdens storm.
Er moet worden gerekend op een relatief sterke
golfaanval uit west tot noordwest, echter wel
aankomend over een ondiepe wadbodem.
U P. JVCJ-P-a A.W tore: birth L-r; Too:/. .'Of.
I/Vui vrr/Uv.t hem Texel uU7 Po/1 (<Xoor>/fn
vn/i v ,-j Jnr my ten
AU Ui verlftoort firm Jluyjï/uynen oljl OotY
TLuydL Qojt vö V "Jrtt my/fr,
SH.
jVoorc/
h '>k t'/i
.5'.25T&avrè
t c he ile 1 1^
V-J IJ r.
156