si ïgen voor dijkbekledingen ontwikkeld, veelal
st relend op ervaring.
0 k op Wieringen werd nogal wat variatie
ar ngetroffen in de vorm van natuursteen
- loksteen en zuilen baksteen, klei en
ke leem, terwijl als golfremmende constructie
zv are betonnen schermen waren geplaatst.
H nieuwe dijklichaam, dat een kern heeft van
zs id, moet worden beschermd tegen externe
bi asting door golven, stroom en ijsgang,
te wijl ook rekening moet worden gehouden
m t interne waterdrukken. Tevens moeten
ze ingen kunnen worden opgevangen.
Ni ast deze functionele eisen gelden uitvoe-
rir ^stechnische eisen: goede bereikbaarheid
er snelle uitvoering. Uiteraard kan nooit
vc rbij worden gegaan aan de kwaliteitseisen
er kostenaspecten.
In erband met de wateroverdrukken moest het
Fig. 3. Teenconstructie van
de nieuwe dijk
onderste gedeelte van de glooiing, tot N.A.P.
2,40 m, worden uitgevoerd als een open
constructie van zetwerk op zandasfalt.
Uit kostenoverwegingen werden zoveel
mogelijk vrijgekomen materialen uit de oude
dijk weer gebruikt, zoals de basaltzuilen en de
klinkers. Ook werd een erfenis van basaltzuilen
20-60 cm uit de Hondsbosse Zeewering
verwerkt. De kosten daarvan vielen trouwens
niet mee.
De voornaamste uitvoeringstechnische eis
vloeit voort uit de beschikbare tijdsperiode. Er
kan alleen tussen 1 april en 15 oktober aan de
waterkering worden gewerkt, en in die periode
moet er van alles gebeuren: de grondverbete
ring, de ontmanteling van de oude dijk, het
spuiten van de eerste slag zand, de teencon
structie aanbrengen, de tweede slag zand
ZETWERK VAN
BASALTZUILEN 30/40
ZETWERK VAN
BETONZUILEN
LANG 0.35
PUINVLOER DIK
GEMIDDELD 0.15
ZANDASFALT DIK 0.30
Fig. 4. Dwarsprofiel
4.
90.40 m
TE AARDE DIK 0.10
KI DIK 0.40
ZANDBED DIK 0.80
DICHT ASFALTBETON DIK 0.04
GRINDASFALTBETON DIK 0.10 0.04
KLINKERBESTRATING MET
KOPROLLAAG BREED 3.00
WATERBOUWASFALTBETON
VOORZIEN VAN DICHTINGSLAAG
TEELAARDE DIK 0.10
KLEI DIK 0.70
TEELAARDE DIK 0.10
KLEI DIK 0.90
VASTE GRONDSLAG
ZAND DIK 100
159