amenvattingen D toplaag van de drempel D pijlers van de Oosterschelde-kering worden in epakt in een drempelconstructie. Deze d npel dient al zijn hydraulische en grondme et nische functies te kunnen uitoefenen onder al denkbare omstandigheden, ook als één sc uif weigert dicht te gaan. Er kan dan een ve val optreden van 4,2 m; boven de toplaag va de drempel kunnen dan stroomsnelheden ot eden van 12 m/s. Om tegen die stroom bt and te zijn moet de bovenste laag van de dr npel bestaan uit stenen van ongeveer acht to Zi e stenen mogen niet vanaf de waterlijn w den gelost, zeker niet in de omgeving van de wetsbare betonnen onderdelen. Allereerst wc den die onderdelen daarom bedekt met stc nasfalt, dat de schok opvangt. Maar er is oo een speciaal verwerkingsapparaat ge- bo wd, dat de zware stenen precies op hun pi; ts legt: de toplaagstorter 'Trias'. Deze op ee ponton gemonteerde kraan kan met be ulp van een zware glijdende buis, de kelly, ee lepel of een kettingnetbak onder water dir ;ieren naar de vereiste plaats. Met een pe Maat wordt achteraf vastgesteld of de stf en goed zijn komen te liggen. Te hoog lig ende stenen kunnen door de peilplaat ge eeltelijk nog worden weggedrukt. De ilaatsing van schuiven en bewegingswerken De bok 'Taklift 4' plaatst ook de schuiven en be /egingswerken. Hij is daarmee bezig van na aar 1984 tot begin 1986. De schuiven variëren in hoogte van 5,90 tot 11 lOm, en gezien de variabele afstand tussen de pijlers, verschillen ze ook in lengte. Het hijsframe van de bok is daarom instelbaar gemaakt. Een ingenieuze constructie zorgt ervoor dat het hijsframe de hijspunten van de schuif kan invangen. De bewegingswerken worden gehesen met stalen stroppen aan het hijsframe. Om de twaalf uur, met elke laagwa- terkentering, wordt een plaatsing voltrokken die drie tot vier uur in beslag neemt. De plaatsingsvolgorde is zoveel mogelijk eerst drie schuiven en dan drie bewegingwerken, zodat op de kering voldoende tijd beschikbaar is om de vangconstructies te verplaatsen. De plaatsing van verkeerskokers Vanaf mei 1984 worden er verkeerskokers geplaatst in de Oosterscheldekering. Zij vormen, samen met de hamerstukken, de bovenste dwarsverbinding tussen de pijlers. Bovendien zullen zij de weg over de kering dragen. Er is bij het ontwerp al rekening mee gehouden dat het brugdek te zijner tijd verbreed moet kunnen worden. De verkeerskokers worden aanvankelijk uitgevoerd in twee helften, die later worden samengebouwd. Er worden buiten de normale maat van 45 m zes extra-lange landhoofdver- keerskokers aangemaakt. De plaatsing van de verkeerskokers in de kering is opgedragen aan de bok 'Taklift 4', die bij de plaatsing van landhoofdverkeerskokers wordt geassisteerd door een tweede bok. Bij de plaatsing, die steeds wordt gepland omstreeks de laagwater- kentering, worden bewegingen ten gevolge van golfgang geaccepteerd tot 20 cm. Het werkbaarheidspercentage ligt dan 'szomers op 90% en 's winters op 70%. Alle plaatsingen verlopen tot nu toe volgens de planning. Operationele golfvoorspelling voor de bouw van de stormvloedkering Vanaf september 1983 verstrekt het Hydro-Me- teo-Centrum te Zierikzee dagelijks meteorologi sche en hydraulische werkbaarheidsvoorspellin gen ten behoeve van de uitvoering van de werken aan de Oosterschelde-kering. Deze dienstverlening berust op een intensieve samenwerking tussen de Rijkswaterstaat, het K.N.M.I. en het Waterloopkundig Laboratorium. Dit artikel handelt over het golfvoorspellings- systeem en de evaluatie ervan. Golfmodellen beschrijven de evolutie van een golfveld in tijd en ruimte. Om operationele redenen wordt meestal gebruik gemaakt van parametrische modellen, die alleen de ontwikkeling volgen 161

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 55