amenvattingen
D toplaag van de drempel
D pijlers van de Oosterschelde-kering worden
in epakt in een drempelconstructie. Deze
d npel dient al zijn hydraulische en grondme
et nische functies te kunnen uitoefenen onder
al denkbare omstandigheden, ook als één
sc uif weigert dicht te gaan. Er kan dan een
ve val optreden van 4,2 m; boven de toplaag
va de drempel kunnen dan stroomsnelheden
ot eden van 12 m/s. Om tegen die stroom
bt and te zijn moet de bovenste laag van de
dr npel bestaan uit stenen van ongeveer acht
to
Zi e stenen mogen niet vanaf de waterlijn
w den gelost, zeker niet in de omgeving van
de wetsbare betonnen onderdelen. Allereerst
wc den die onderdelen daarom bedekt met
stc nasfalt, dat de schok opvangt. Maar er is
oo een speciaal verwerkingsapparaat ge-
bo wd, dat de zware stenen precies op hun
pi; ts legt: de toplaagstorter 'Trias'. Deze op
ee ponton gemonteerde kraan kan met
be ulp van een zware glijdende buis, de kelly,
ee lepel of een kettingnetbak onder water
dir ;ieren naar de vereiste plaats. Met een
pe Maat wordt achteraf vastgesteld of de
stf en goed zijn komen te liggen. Te hoog
lig ende stenen kunnen door de peilplaat
ge eeltelijk nog worden weggedrukt.
De ilaatsing van schuiven en bewegingswerken
De bok 'Taklift 4' plaatst ook de schuiven en
be /egingswerken. Hij is daarmee bezig van
na aar 1984 tot begin 1986.
De schuiven variëren in hoogte van 5,90 tot
11 lOm, en gezien de variabele afstand tussen
de pijlers, verschillen ze ook in lengte. Het
hijsframe van de bok is daarom instelbaar
gemaakt. Een ingenieuze constructie zorgt
ervoor dat het hijsframe de hijspunten van de
schuif kan invangen. De bewegingswerken
worden gehesen met stalen stroppen aan het
hijsframe. Om de twaalf uur, met elke laagwa-
terkentering, wordt een plaatsing voltrokken
die drie tot vier uur in beslag neemt. De
plaatsingsvolgorde is zoveel mogelijk eerst drie
schuiven en dan drie bewegingwerken, zodat
op de kering voldoende tijd beschikbaar is om
de vangconstructies te verplaatsen.
De plaatsing van verkeerskokers
Vanaf mei 1984 worden er verkeerskokers
geplaatst in de Oosterscheldekering. Zij
vormen, samen met de hamerstukken, de
bovenste dwarsverbinding tussen de pijlers.
Bovendien zullen zij de weg over de kering
dragen. Er is bij het ontwerp al rekening mee
gehouden dat het brugdek te zijner tijd verbreed
moet kunnen worden.
De verkeerskokers worden aanvankelijk
uitgevoerd in twee helften, die later worden
samengebouwd. Er worden buiten de normale
maat van 45 m zes extra-lange landhoofdver-
keerskokers aangemaakt. De plaatsing van de
verkeerskokers in de kering is opgedragen aan
de bok 'Taklift 4', die bij de plaatsing van
landhoofdverkeerskokers wordt geassisteerd
door een tweede bok. Bij de plaatsing, die
steeds wordt gepland omstreeks de laagwater-
kentering, worden bewegingen ten gevolge
van golfgang geaccepteerd tot 20 cm. Het
werkbaarheidspercentage ligt dan 'szomers op
90% en 's winters op 70%. Alle plaatsingen
verlopen tot nu toe volgens de planning.
Operationele golfvoorspelling voor de bouw
van de stormvloedkering
Vanaf september 1983 verstrekt het Hydro-Me-
teo-Centrum te Zierikzee dagelijks meteorologi
sche en hydraulische werkbaarheidsvoorspellin
gen ten behoeve van de uitvoering van de
werken aan de Oosterschelde-kering. Deze
dienstverlening berust op een intensieve
samenwerking tussen de Rijkswaterstaat, het
K.N.M.I. en het Waterloopkundig Laboratorium.
Dit artikel handelt over het golfvoorspellings-
systeem en de evaluatie ervan. Golfmodellen
beschrijven de evolutie van een golfveld in tijd
en ruimte. Om operationele redenen wordt
meestal gebruik gemaakt van parametrische
modellen, die alleen de ontwikkeling volgen
161