de landhoofden en de eerste
pijlers. Begonnen is met de
dam die aansluit op Schouwen.
Inmiddels is ook een begin
gemaakt met de damkernen
Roggenplaat-Noord en -Zuid,
Neeltje Jans, Noordland en
Noord-Beveland. Die zes
dammen zullen in maart 1986
gereed zijn.
De aanleg van de drempel in
de Roompot werd voortgezet.
Het aanbrengen van de
onderlagen en een deel van
de toplagen met twee zelfva-
rende steenstorters kwam
gereed. Het werk is volgens
het ontwerp uitgevoerd en
goedgekeurd, waarmee
bewezen werd dat het storten
met zelfpositionerende
steenstorters een goede keuze
is geweest.
De Trias' is in de Hammen en
de Schaar gereed met het
aanbrengen van de toplaag;
in de Roompot is dit karwei
voor de helft gereed; het werk
verloopt goed.
De bouw van verkeerskokers
en hamerstukken is voltooid;
op de landhoofdverkeerskoker
en de daarop aansluitende
verkeerskoker bij Noordland
na zijn al deze elementen
geplaatst. De laatste verkeers
koker zal in oktober worden
geplaatst. De verkeerskokers
in de Hammen en de Schaar
zijn alle afgemonteerd.
Ookde bouw van dorpelbalken
in compartiment IV van het
bouwdok Schaar is klaar.
Nadat eerst nog droog grond
werk in het compartiment was
verricht en halfdroge parkeer
plaatsen waren aangebracht
in het zuidelijk talud, is op 24
mei begonnen met de inunda
tievan het bouwdok. Inmiddels
is de oostelijke ringdijk van
het compartiment doorgebag-
gerd, zodat de 'Taklift 4' naar
binnen kan varen. De bok
heeft de eerste dorpelbalken
al uit het bouwbed getild en
op de halfdroge parkeerplaat
sen gezet voor verdere afmon-
tage.
166
Opslag van hamerstukken op
het werkterrein te Kats
De bouw van bovenbalken op
het werkterrein te Kats verloopt
naar wens.
In de vorige verslagperiode
werd melding gemaakt van
materiaalfouten in sommige
onderdelen van het hoofddra-
gersysteem van de schuiven.
De vervanging van deze
onderdelen voor de nog niet
aangevoerde schuiven is nu in
volle gang. Het reparatiesche
ma is zo opgezet dat alle
schuiven op de oorspronkelijke
geplande datum kunnen zijn
geplaatst. Een eventuele
reparatiemethode voor de
reeds geplaatste schuiven is
nog in studie. De produktie
van bewegingswerken ver
loopt goed. Door de vertraging
in de toelevering van schuiven
moest tijdelijk een aantal
bewegingswerken worden
opgeslagen op het werkterrein
te Schelphoek.
Het afmonteren van schuiven
en bewegingswerken verloop
eveneens naar wens. Alle
schuiven in de Hammen zijn
nu lokaal bedienbaar.
Behalve bij Noordland zijn de
damaanzetten alle gereed.
In verscheidene havens werd
onderhoudsbaggerwerk
verricht om de loswallen
bereikbaar te houden voor
steenstorters. Om de kering
aan de zeezijde bereikbaar te
maken vanuit de Hammen en
de Schaar is de hulpbrug in
één pijlervak 6 m verhoogd,
tot N.A.P. +17 m. De werk
zaamheden hiervoor hebben
voornamelijk 's nachts en in
de weekeinden plaatsgevon
den. Vooruitlopend op het
plaatsen van de dorpelbalken
worden de pijlers met zand
gevuld. Hiervoor is fijn tot
zeer fijn zand nodig, dat op
het werk niet in depot aanwezig
was. Daarom zijn voor de
pijlers in de Hammen en de
Schaar op het werkeiland
Roggenplaat, en voor die in
de Roompot op Noord-Beve
land depots opgespoten van