de landhoofden en de eerste pijlers. Begonnen is met de dam die aansluit op Schouwen. Inmiddels is ook een begin gemaakt met de damkernen Roggenplaat-Noord en -Zuid, Neeltje Jans, Noordland en Noord-Beveland. Die zes dammen zullen in maart 1986 gereed zijn. De aanleg van de drempel in de Roompot werd voortgezet. Het aanbrengen van de onderlagen en een deel van de toplagen met twee zelfva- rende steenstorters kwam gereed. Het werk is volgens het ontwerp uitgevoerd en goedgekeurd, waarmee bewezen werd dat het storten met zelfpositionerende steenstorters een goede keuze is geweest. De Trias' is in de Hammen en de Schaar gereed met het aanbrengen van de toplaag; in de Roompot is dit karwei voor de helft gereed; het werk verloopt goed. De bouw van verkeerskokers en hamerstukken is voltooid; op de landhoofdverkeerskoker en de daarop aansluitende verkeerskoker bij Noordland na zijn al deze elementen geplaatst. De laatste verkeers koker zal in oktober worden geplaatst. De verkeerskokers in de Hammen en de Schaar zijn alle afgemonteerd. Ookde bouw van dorpelbalken in compartiment IV van het bouwdok Schaar is klaar. Nadat eerst nog droog grond werk in het compartiment was verricht en halfdroge parkeer plaatsen waren aangebracht in het zuidelijk talud, is op 24 mei begonnen met de inunda tievan het bouwdok. Inmiddels is de oostelijke ringdijk van het compartiment doorgebag- gerd, zodat de 'Taklift 4' naar binnen kan varen. De bok heeft de eerste dorpelbalken al uit het bouwbed getild en op de halfdroge parkeerplaat sen gezet voor verdere afmon- tage. 166 Opslag van hamerstukken op het werkterrein te Kats De bouw van bovenbalken op het werkterrein te Kats verloopt naar wens. In de vorige verslagperiode werd melding gemaakt van materiaalfouten in sommige onderdelen van het hoofddra- gersysteem van de schuiven. De vervanging van deze onderdelen voor de nog niet aangevoerde schuiven is nu in volle gang. Het reparatiesche ma is zo opgezet dat alle schuiven op de oorspronkelijke geplande datum kunnen zijn geplaatst. Een eventuele reparatiemethode voor de reeds geplaatste schuiven is nog in studie. De produktie van bewegingswerken ver loopt goed. Door de vertraging in de toelevering van schuiven moest tijdelijk een aantal bewegingswerken worden opgeslagen op het werkterrein te Schelphoek. Het afmonteren van schuiven en bewegingswerken verloop eveneens naar wens. Alle schuiven in de Hammen zijn nu lokaal bedienbaar. Behalve bij Noordland zijn de damaanzetten alle gereed. In verscheidene havens werd onderhoudsbaggerwerk verricht om de loswallen bereikbaar te houden voor steenstorters. Om de kering aan de zeezijde bereikbaar te maken vanuit de Hammen en de Schaar is de hulpbrug in één pijlervak 6 m verhoogd, tot N.A.P. +17 m. De werk zaamheden hiervoor hebben voornamelijk 's nachts en in de weekeinden plaatsgevon den. Vooruitlopend op het plaatsen van de dorpelbalken worden de pijlers met zand gevuld. Hiervoor is fijn tot zeer fijn zand nodig, dat op het werk niet in depot aanwezig was. Daarom zijn voor de pijlers in de Hammen en de Schaar op het werkeiland Roggenplaat, en voor die in de Roompot op Noord-Beve land depots opgespoten van

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 60