1 erd. Aan deze bovenwagen zit een zogenaam- ce makelaar, waarin een zware buis, de keily, o en neer kan worden bewogen. Onderaan de k Ily bevindt zich een op de te verwerken r ateriaalsoort afgestemd hulpstuk. Door de f ek van de makelaar ten opzichte van het rizontale vlak af te stemmen op de positie v n de kraan, de verdraaiing van de bovenwa- g n en de mate van uitschuiven van de kelly, k n het materiaal precies op de gewenste p rats worden gestort. De lengte van de n akelaar bedraagt 19,95 m en die van de kelly 5 1 m. De maximale werkdiepte is 31 m. D draagponton voor de kraan bestaat uit drie s mengebouwde bakken. De lengte is 108 m, d breedte 23,5 m en de diepgang 2,1 m. C ponton ligt verankerd op acht draden; de b de boegdraden door de kering staan op één o op twee ankers. De voorzijdraden staan op de pijlers, de hek- en achterzijdraden staan op de ankerpalen. Vier tweetrommellieren zorgen voor het nauwkeurig verhalen en positioneren van de ponton in het sluitgat. Iedere lier bestuurt twee draden. De combinatie kraan-ponton heeft als roepnaam Trias'. Werkwijze Het gebied waarover de toplaag moet worden aangebracht is onderverdeeld in vakken, van A aan de zeezijde tot E aan de Oosterscheldezijde (figuur 4). De aanstortingen blijven verder buiten beschouwing. Voor de verwerking van de materialen staan drie hulpstukken ter beschikking: de lepel, de kettingnetbak en de asfalthaak. 113

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 7