De Bergse-Diepsluis In Bericht 88 (mei 1979) staat een beschrijving van de liftsluis. Eén van de nadelen van de liftsluis is de hoge prijs. Ook kunnen de laatste jaren steeds meer kustvaarders omvaren naar Bergen op Zoom door de Schelde-Rijnverbin- ding. Door lagere opbouw, beweegbare stuurhuizen en strijkbare masten kunnen zij hier onder de vaste bruggen door. Hierdoor worden de nadelen van een kleinere sluis in de Oesterdam minder. Van een kleine sluis zijn twee alternatieven in het bijzonder bekeken. De eerste variant omvat de aanleg van twee sluizen, zonder zout/zoet- scheidingssysteem: een van 14 x 100 m en een van 5,5 x 25 a 30 m. De grote sluis zou alleen worden gebruikt voor hoge schepen, die niet kunnen omvaren via de Krammersluizen omdat zij niet onder de bruggen van de Schelde-Rijnverbinding door kunnen. De kleine 136 In juni 1983 besloot de Minister van Verkeer en Waterstaat tot de bouw van een kleine sluis in de Oesterdam, met kolkafmetingen van 6,5 x 34 m. Deze beslissing hield een heroverweging in van het in juli 1979 genomen besluit om in de Oesterdam een dure liftsluis te bouwen met netto afmetingen van 10 x 90 m.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 30