De Bergse-Diepsluis
In Bericht 88 (mei 1979) staat een beschrijving
van de liftsluis. Eén van de nadelen van de
liftsluis is de hoge prijs. Ook kunnen de laatste
jaren steeds meer kustvaarders omvaren naar
Bergen op Zoom door de Schelde-Rijnverbin-
ding. Door lagere opbouw, beweegbare
stuurhuizen en strijkbare masten kunnen zij
hier onder de vaste bruggen door. Hierdoor
worden de nadelen van een kleinere sluis in de
Oesterdam minder.
Van een kleine sluis zijn twee alternatieven in
het bijzonder bekeken. De eerste variant omvat
de aanleg van twee sluizen, zonder zout/zoet-
scheidingssysteem: een van 14 x 100 m en
een van 5,5 x 25 a 30 m. De grote sluis zou
alleen worden gebruikt voor hoge schepen, die
niet kunnen omvaren via de Krammersluizen
omdat zij niet onder de bruggen van de
Schelde-Rijnverbinding door kunnen. De kleine
136
In juni 1983 besloot de Minister van Verkeer en
Waterstaat tot de bouw van een kleine sluis in
de Oesterdam, met kolkafmetingen van 6,5 x
34 m. Deze beslissing hield een heroverweging
in van het in juli 1979 genomen besluit om in
de Oesterdam een dure liftsluis te bouwen met
netto afmetingen van 10 x 90 m.