voo belastingsprofielen. Daarom moest de
juitv ering tijdig beginnen, en besloot men dit
darr yak in een apart bestek onder te brengen:
iSpe Imansplaten I. De uitvoering is midden
l198' gestart. Om tot een evenwichtig ontwerp
te k men, zijn, uitgaande van de vooraf
vast estelde veiligheidsfactoren, met behulp
van ;emi-probabilistische berekeningen de
mini naai vereiste dwarsprofielen en te hanteren
wac ttijden uitgerekend. Dit heeft voor het
dam ak Speelmansplaten I geleid tot een aantal
aan et spuitprofiel op te leggen beperkingen.
In er n aantal vakken - B1B3, D1F2 en G van
figui r 1 - mag het spuitprofiel na een wachttijd
van a 8 weken nadat het op hoogte is
gebi >cht, worden omgevormd tot eindprofiel.
In di overige vakken moet uit het spuitprofiel
na e n wachttijd van 3 weken een
Ivoor lelastingsprofiel worden gevormd met
Op het damvak Speelmansplaten I is de
hoofdrijbaan geprojecteerd op een berm aan de
Zoommeerzijde. Deze brede berm zal pas
worden aangelegd of afgewerkt nadat het
gebied achter de compartimenteringsdammen
getijvrij geworden is. In de tussenliggende
periode wordt een tijdelijke constructie
aangebracht. Op de plaatsen waar het
damprofiel in verband met de benodigde
consolidatietijd van een tijdelijke constructie
wordt voorzien, blijft die gehandhaafd tot de
definitieve berm wordt aangebracht.
De aanleg van de damvakken Speelmansplaten
II en Marollegat is, samen met de uit te voeren
grondverbetering, beschreven in één bestek.
Met de uitvoering hiervan is begin 1985 gestart.
Volgens dit bestek worden tevens de
voorbelastingsprofielen van het damvak
Speelmansplaten I afgewerkt tot eindprofiel. Bij
vaste rstelde afmetingen. Dit profiel mag na
wacl tijden van 6 maanden - voor de vakken
B2, C 1C2 en E - en 16 maanden voor vak F1
wo ien omgevormd tot eindprofiel.
Gezit de lange wachttijden is besloten deze
profil en te voorzien van een tijdelijke
I bescl erming, en het afwerken tot eindprofiel te
I besc njven in een volgend bestek.
Beha /e aan het dwarsprofiel zijn ook aan het
langs rofiel van het spuitstort beperkingen
verbc iden.
Voor te onderbouwing van het ontwerp zijn
faalk nsen uitgerekend, met bijbehorende
i lengt n waarover eventueel stabiliteitsverlies
optre dt. Ter bepaling van de benodigde
i hoev elheid zand en de overhoogte die bij het
aanb :ngen van de eindprofielen moet
wort n aangebracht, is een voorspelling
gede n van de eindzettingen.
het ontwerp van de grondverbetering is
rekening gehouden met de uit te voeren
zandsluiting van het Marollegat.
De aanleg van de damvakken Speelmansplaten
II en Marollegat gaat van noord naar zuid,
zodat de sluiting plaatsvindt even ten noorden
van het damvak Zuid.
Door de steeds verdergaande vernauwing van
de mond van de Oosterschelde, door de
vorderingen bij de aanleg van de
stormvloedkering en doordat het Tholense Gat
nog open is, blijven de stroomsnelheden in de
laatste fase van de sluiting beperkt tot 1,2 m/s.
Dit betekent dat de sluiting relatief eenvoudig
uitvoerbaar is. Omdat hierna nog drie
zandsluitingen zullen plaatsvinden, met een
oplopende moeilijkheidsgraad - die van het
Slaak, het Tholense Gat en het Krammer zal
de sluiting van het Marollegat als leerobject