Apt alzak in de Westerschelde, 0,9 miljoen m3
I naa Molenplaat-West en 1,0 miljoen m3 naar
I de tormalige zandwinput bij de Kreekrak-
I slui sn.
1 Aar ezien het Spuikanaal is afgesloten van het
<d buit nwater, moet het benodigde perswater er
I doe middel van pompen in worden gebracht.
Drie van de vier aangewezen speciedepots
I ligg t in het Oosterscheldegebied, zodat het
Ij perr vater uiteindelijk via die depots in de
I Oos trschelde terechtkomt. Om te voorkomen
I dat verontreinigd water in de Oosterschelde
I kon is in het bestek voorgeschreven dat het
pers vater ook aan de Oosterschelde moet
wor en onttrokken. Dat betekent dat over een
afst td van ruim 2 km Oosterscheldewater naar
het tnaalpand ten zuiden van de Kreekrak-
bruc en moet worden gepompt.
Ter laatse van de bruggen over het Spuikanaal
bij c Kreekrakdam moet, voordat er kan
wor en gebaggerd, droog grondverzet worden
uitg oerd. Deze bruggen zijn in de bestaande
opri en naar de bruggen over de Schelde/Rijn-
verb iding gebouwd. Om tijdens het baggeren
ontc iaatbare dwarsbelasting op de pijlers te
voo! omen, moet de grond tot N.A.P. in den
droo worden ontgraven. De grond wordt dan
op b kanaalpand opgeslagen, en later weg-
geb; gerd.
Tijde s de uitvoering van de droge ontgraving
were n verscheidene onbekende obstakels
aanc troffen: tankversperringen, puin, spoor
rails n bielzen. Om stagnatie bij het latere
bag; rwerk te voorkomen is toen besloten het
droc grondwerk uit te breiden tot N.A.P. -
3,00 i. De beslissing tot dieper ontgraven is
ook nomen omdat verwacht werd dat zich ter
plaa e nog niet ontplofte vliegtuigbommen,
zogt aamde blindgangers, zouden bevinden.
Op door de Explosieven Opruimingsdienst
achterhaalde luchtfoto's van in 1944 uitgevoerde
bombardementen blijkt zich juist ter plaatse van
de bruggen een concentratie van bomkraters te
bevinden.
Omdat magnetische detectie door de stalen
brugpijlers onmogelijk wordt gemaakt, ligt ook
daarom ontgraven in den droge tot grotere
diepte voor de hand.
In juli 1985 was het grondwerk tussen N.A.P.
en N.A.P. - 3,00 m tot ongeveer de helft
gevorderd: ter plaatse van de bruggen is één
bom gevonden en onschadelijk gemaakt.
Opgemerkt wordt dat bij de eerder genoemde
kanaalinsteken tot ongeveer 100 m ten zuiden
van de bruggen reeds dertien stuks 500 ponds
vliegtuigbommen zijn gevonden en onschadelijk
gemaakt. In enkele gevallen moest daarbij het
weg-, trein- en scheepvaartverkeer gedurende
een half uur worden stilgelegd.
De baggerwerkzaamheden volgens bestek I
zullen naar verwachting eind 1985 gereed
komen.
Volgens de huidige planning dient het Bathse
Spuikanaal op 1 juli 1987 operationeel te zijn.
203