Apt alzak in de Westerschelde, 0,9 miljoen m3 I naa Molenplaat-West en 1,0 miljoen m3 naar I de tormalige zandwinput bij de Kreekrak- I slui sn. 1 Aar ezien het Spuikanaal is afgesloten van het <d buit nwater, moet het benodigde perswater er I doe middel van pompen in worden gebracht. Drie van de vier aangewezen speciedepots I ligg t in het Oosterscheldegebied, zodat het Ij perr vater uiteindelijk via die depots in de I Oos trschelde terechtkomt. Om te voorkomen I dat verontreinigd water in de Oosterschelde I kon is in het bestek voorgeschreven dat het pers vater ook aan de Oosterschelde moet wor en onttrokken. Dat betekent dat over een afst td van ruim 2 km Oosterscheldewater naar het tnaalpand ten zuiden van de Kreekrak- bruc en moet worden gepompt. Ter laatse van de bruggen over het Spuikanaal bij c Kreekrakdam moet, voordat er kan wor en gebaggerd, droog grondverzet worden uitg oerd. Deze bruggen zijn in de bestaande opri en naar de bruggen over de Schelde/Rijn- verb iding gebouwd. Om tijdens het baggeren ontc iaatbare dwarsbelasting op de pijlers te voo! omen, moet de grond tot N.A.P. in den droo worden ontgraven. De grond wordt dan op b kanaalpand opgeslagen, en later weg- geb; gerd. Tijde s de uitvoering van de droge ontgraving were n verscheidene onbekende obstakels aanc troffen: tankversperringen, puin, spoor rails n bielzen. Om stagnatie bij het latere bag; rwerk te voorkomen is toen besloten het droc grondwerk uit te breiden tot N.A.P. - 3,00 i. De beslissing tot dieper ontgraven is ook nomen omdat verwacht werd dat zich ter plaa e nog niet ontplofte vliegtuigbommen, zogt aamde blindgangers, zouden bevinden. Op door de Explosieven Opruimingsdienst achterhaalde luchtfoto's van in 1944 uitgevoerde bombardementen blijkt zich juist ter plaatse van de bruggen een concentratie van bomkraters te bevinden. Omdat magnetische detectie door de stalen brugpijlers onmogelijk wordt gemaakt, ligt ook daarom ontgraven in den droge tot grotere diepte voor de hand. In juli 1985 was het grondwerk tussen N.A.P. en N.A.P. - 3,00 m tot ongeveer de helft gevorderd: ter plaatse van de bruggen is één bom gevonden en onschadelijk gemaakt. Opgemerkt wordt dat bij de eerder genoemde kanaalinsteken tot ongeveer 100 m ten zuiden van de bruggen reeds dertien stuks 500 ponds vliegtuigbommen zijn gevonden en onschadelijk gemaakt. In enkele gevallen moest daarbij het weg-, trein- en scheepvaartverkeer gedurende een half uur worden stilgelegd. De baggerwerkzaamheden volgens bestek I zullen naar verwachting eind 1985 gereed komen. Volgens de huidige planning dient het Bathse Spuikanaal op 1 juli 1987 operationeel te zijn. 203

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 37