var een transportband over de asfaltglooiing Machinaal zetten van na; de kruin gebracht en daar verwerkt. Tekort basaltonblokken koi ende klei werd aangevoerd zolang de weers- orr; tandigheden het toelieten. In het volgende voi jaar werd de kleilaag afgewerkt en ing zaaid. To op heden is in de dijkverzwaring van de Lat /versmeerdijk tot aan de Eemshavendijk een bet ag geïnvesteerd van rond f 150 miljoen. Erjn tevens twee nieuwe kunstwerken in de zee lijk gebouwd, een gemaal en een dïjkkruising var een vuilwaterleiding. In 1 oordpolderzijl is in opdracht van het Water- sch p Hunsingo in 1980-1982 het gemaal No dpolder gebouwd, voor de bemaling van de oordpolder en de Lauwerpolder, een opf rvlakte van 3000 ha. Het gemaal heeft twe schroefcentrifugaalpompen met elk een cap citeit van 122 m3/min bij een opvoerhoogte van 2,10 m; er is tevens een mogelijkheid tot vrije lozing. In het werk is een Deltabijdrage verl end omdat bespaard wordt op de aan assingskosten van twee bestaande lozings wei en: de sluis te Noordpolderzijl en een gerr altje in de Lauwerpolder. Vanwege de afw eringsfunctie werd er ook gesubsidieerd doo het ministerie van Landbouw en Visserij. De tale bouwkosten, inclusief 300 m dijkver- hog: g en de voorbereidings- en directiekosten, bed egen rond f 12 miljoen. De k.uising van de provinciale vuilwaterleiding Hoo erk-Waddenzee met de zeedijk van de Noo; polder is in 1983 geheel vernieuwd. De dijkk lising bestaat uit stalen buizen met een diam ter van 122 cm en een betonnen kelder aan aerszijden van de dijk. De bouwkosten bedr .gen twee miljoen gulden. Bij di dijkverhogingen is geen rekening gehouden met de toekomstige bodemdaling door aardgaswinning. De prognose van de Nederlandse Aardolie Maatschappij gaf in 1975 aan dat een maximale zakking te verwachten was van 30 cm. De nieuwste prognose van de N.A.M., opgesteld in 1984, gaat uit van een veel grotere zakking: maximaal 60 a 70 cm. Op grond van de in 1984 gesloten overeenkomst tussen de N.A.M. en de Provincie en het Rijk is het mogelijk dat de schade als gevolg van de bodemdaling wordt vergoed. De zakking van de zeedijk treedt op vanaf de Lauwerpolder tot de Landpunt van Reide; de verwachte maximale zakking van ruim 50 cm zal optreden in de omgeving van Delfzijl. Hier zullen in de toekomst dan ook de grootste aanpassingswerken noodzakelijk zijn. 217

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 51