dammen tussen de land- hoofden en de eerste pijlers is nu in volle gang. De uitvoering geschiedt met conventioneel materieel, dat grotendeels al beschikbaar was op het werk. In maart 1986 zullen de zes dammen gereed zijn. De drempel is thans bijna gereed, inclusief de toplaag. Vanwege de verfijning van de Zweedse breuksteen van 1 tot 3 ton wordt op enkele plaatsen niet voldaan aan de stroombestendigheidseisen voor de operationele fase. Op die locaties zal nog een aanvullende bestorting plaats vinden. Omstreeks 1 november wordt de laatste verkeerskoker geplaatst, op locatie R31. Om de passage van de Trias' mogelijk te maken van zee naar de Oosterschelde zal verkeerskoker R1 enkele malen door de 'Taklift 4' worden verwijderd en weer terug geplaatst. Nadat de eerste dorpelbalk bij wijze van proef een aantal malen was geplaatst en weer opgepakt, is in juli begonnen met het definitief plaatsen van deze en andere dorpelbalken. De werkzaamheden verlopen boven verwachting vlot, stellig mede door de vroegtijdige proefperiode. In de Hammen en de Schaar zijn alle dorpel balken geplaatst, in de Room pot de eerste van de serie. Het afmonteren van de dorpel balken in de sluitgaten is thans in volle gang, evenals het ondervullen van pijlers met betonmortel, en het volspuiten van de pijlerlichamen met zand. Dezelfde handelingen worden vervolgens voltrokken aan de onderdorpelbalken. De 'Trias' is intussen begonnen de dorpelbalken aan te storten. Aan weerszijden wordt stroombestendig materiaal geplaatst tegen de balken. De aanmaak van bovenbalken op het werkterrein te Kats verloopt goed. De vorige k( er vermelde onderzoekingen n aar materiaalfouten bij de schuiven zijn grotendeels afgerond. Midden oktober al het plaatsen van schuiven worden hervat. De plaatsin van dorpelbalken zal hiertot worden onderbroken, om t< ch tijdig klaar te komen met d( afmontage van de geplaats e schuiven. Of en op welke wijze de al eerder geplaatst schuiven in de Hammen en de Schaar zullen worden gerepareerd, is nog in onde zoek. Deze schuiven zijn in middels al zover afgemonte ird en ingeregeld dat ze alle lok aal kunnen worden bediend. Stormvloedk ring 224

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 58