De c imputers voor de lokale bedi ning zijn nu allemaal gele' ard en in de verkeers- koke s geïnstalleerd. Tijdens het i regelen van de schuiven is ge deken dat deze installatie goec functioneert. Er wordt al rege natig gebruik van gem akt om de 'Trias' in de gelei enheid te stellen de dorp Ibalken aan te storten in de lu vte van gesloten schu ven. Behalve bij Noordland is de bouv van de damaanzetten tot e n einde gekomen. Het nog esterende werk verloopt volg. ns plan. Er w rdt hard gewerkt aan de inric ting van de bedienings- ruim e en de bijbehorende elekt ische installatie in het 'Ir. J.W Topshuis'. Het eerste gedt rite van de dieselcentrale is na ,enoeg gereed en ook al bepr efd. Deze centrale zal de tijde1 ke op Neeltje Jans uit eind ijk gaan vervangen. De tijdei ke centrale blijft echter nog i bedrijf tot aan de voltooiing van het werk. Op t bodembescherming van blok rnmatten en steenasfalt- matt n werden zogenoemde bouv rasebestortingen aang bracht. Het gaat hier om dat c deelte van de extra beste Tingen dat al moest wore n aangebracht voor met het p aatsen van dorpelbalken kon orden begonnen. Tijde s het aanbrengen bleek dat e plaatselijk een aanzi nlijke verfijning van de staak akken was opgetreden; dit rr, akte extra bestortingen nood akelijk. Begc nen werd met een onde roek naar de duurzaamheid van de textiele onde leien van de blokken- rnatten, In de verslagperiode werd. n namelijk enkele beschadigingen opgemerkt in de bodembescherming. Met behui van lodingen, sonar- opnanen en onderwater- inspe ties werd de omvang ervan vastgesteld. De De laatste verkeerskoker wordt geplaatst oorzaken zijn veelal van mechanische aard; veelal is de beschadiging veroorzaakt door slepende ankerdraden. De beschadigde plekken werden afgedekt met 1 ton/m2 fosfor- slak en 1000 stuks breuksteen 60/300 kg. Voor de uitvoering van deze bestortingen werd gebruik gemaakt van zelf- positionerende steenstorters en afvierpontons met splijtbak en steenstorter. De ontgrondingen als gevolg van de vernauwing van de sluitgaten blijven achter bij de voorspellingen op grond van modelproeven. Frequent wordt gepeild, om de ontwikkeling van de ontgrondingskuilen nauw lettend te volgen. Het wegenplan over de kering en de aansluitingen op het lokale wegennet zullen worden uitgevoerd in de loop van het volgend jaar. Wel werd al een begin gemaakt met de bouw van enkele kunstwerken op Neeltje Jans: de vaste brug over de Roompotsluis, waarvan de onderkant komt te liggen op N.A.P. +20 m, tunneltjes, en een viaduct op damvak Geul. De onderwaterinspecties werden ook in dit kwartaal voortgezet. Geassisteerd werd bij het vrij- en schoonmaken van dorpelbalksponningen, de ankerbehandeling en de inspectie van ankerpalen, bodembeschermingen en bestortingen, het gereed maken van dorpelbalken in compartiment IV van het bouwdok Schaar, en tenslotte bij werkzaamheden voor het met zand vullen en met beton- mortel ondersabelen van de pijlers. In een vroeg stadium is onderkend dat met het toenemen van de stroom snelheid en het kleiner worden van het kenteringsvenster ook het duiken vanaf vaartuigen tussen de pijlers problematisch zou worden. Onderzoek naar de mogelijkheden om te duiken vanaf een vaste opstelling op de kering, heeft geleid tot de bouw van zo'n 'keringseenheid', bestaande uit een bedienings- en controlekamer en een decompressietank. Vanuit deze eenheid, waarop ook een vaste hydraulische kraan is gemonteerd, worden de duikers in een kooi te water gelaten. 225

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 59