De c imputers voor de lokale
bedi ning zijn nu allemaal
gele' ard en in de verkeers-
koke s geïnstalleerd. Tijdens
het i regelen van de schuiven
is ge deken dat deze installatie
goec functioneert. Er wordt al
rege natig gebruik van
gem akt om de 'Trias' in de
gelei enheid te stellen de
dorp Ibalken aan te storten in
de lu vte van gesloten
schu ven.
Behalve bij Noordland is de
bouv van de damaanzetten
tot e n einde gekomen. Het
nog esterende werk verloopt
volg. ns plan.
Er w rdt hard gewerkt aan de
inric ting van de bedienings-
ruim e en de bijbehorende
elekt ische installatie in het 'Ir.
J.W Topshuis'. Het eerste
gedt rite van de dieselcentrale
is na ,enoeg gereed en ook al
bepr efd. Deze centrale zal de
tijde1 ke op Neeltje Jans uit
eind ijk gaan vervangen. De
tijdei ke centrale blijft echter
nog i bedrijf tot aan de
voltooiing van het werk.
Op t bodembescherming van
blok rnmatten en steenasfalt-
matt n werden zogenoemde
bouv rasebestortingen
aang bracht. Het gaat hier om
dat c deelte van de extra
beste Tingen dat al moest
wore n aangebracht voor met
het p aatsen van dorpelbalken
kon orden begonnen.
Tijde s het aanbrengen bleek
dat e plaatselijk een
aanzi nlijke verfijning van de
staak akken was opgetreden;
dit rr, akte extra bestortingen
nood akelijk.
Begc nen werd met een
onde roek naar de
duurzaamheid van de textiele
onde leien van de blokken-
rnatten, In de verslagperiode
werd. n namelijk enkele
beschadigingen opgemerkt in
de bodembescherming. Met
behui van lodingen, sonar-
opnanen en onderwater-
inspe ties werd de omvang
ervan vastgesteld. De
De laatste verkeerskoker wordt
geplaatst
oorzaken zijn veelal van
mechanische aard; veelal is de
beschadiging veroorzaakt door
slepende ankerdraden. De
beschadigde plekken werden
afgedekt met 1 ton/m2 fosfor-
slak en 1000 stuks breuksteen
60/300 kg. Voor de uitvoering
van deze bestortingen werd
gebruik gemaakt van zelf-
positionerende steenstorters
en afvierpontons met splijtbak
en steenstorter.
De ontgrondingen als gevolg
van de vernauwing van de
sluitgaten blijven achter bij de
voorspellingen op grond van
modelproeven. Frequent
wordt gepeild, om de
ontwikkeling van de
ontgrondingskuilen nauw
lettend te volgen.
Het wegenplan over de kering
en de aansluitingen op het
lokale wegennet zullen worden
uitgevoerd in de loop van het
volgend jaar. Wel werd al een
begin gemaakt met de bouw
van enkele kunstwerken op
Neeltje Jans: de vaste brug
over de Roompotsluis,
waarvan de onderkant komt te
liggen op N.A.P. +20 m,
tunneltjes, en een viaduct op
damvak Geul.
De onderwaterinspecties
werden ook in dit kwartaal
voortgezet. Geassisteerd werd
bij het vrij- en schoonmaken
van dorpelbalksponningen, de
ankerbehandeling en de
inspectie van ankerpalen,
bodembeschermingen en
bestortingen, het gereed
maken van dorpelbalken in
compartiment IV van het
bouwdok Schaar, en tenslotte
bij werkzaamheden voor het
met zand vullen en met beton-
mortel ondersabelen van de
pijlers.
In een vroeg stadium is
onderkend dat met het
toenemen van de stroom
snelheid en het kleiner worden
van het kenteringsvenster ook
het duiken vanaf vaartuigen
tussen de pijlers problematisch
zou worden. Onderzoek naar
de mogelijkheden om te
duiken vanaf een vaste
opstelling op de kering, heeft
geleid tot de bouw van zo'n
'keringseenheid', bestaande
uit een bedienings- en
controlekamer en een
decompressietank. Vanuit
deze eenheid, waarop ook een
vaste hydraulische kraan is
gemonteerd, worden de
duikers in een kooi te water
gelaten.
225