e\ ïeens op de wal gefabriceerde bovenmat. D e bovenmatten bestonden uit drie lagen g; grind, op dezelfde wijze verpakt als de hi voor beschreven ondermatten. P op een laat tijdstip werd besloten de b> enlaag van het losse filter af te dekken met e grindwiepenmat, eveneens geprefabriceerd o de wal. D grindwiepenmatten waren 2,15 m lang en m breed; ze werden gelegd met de 'Sepia'. 0 deze wijze werd de stroombestendigheid v het losse filter tijdens en na de p rplaatsingen verzekerd. Z ils reeds eerder beschreven moesten de n iten ter plaatse van de pijlers op een vlakke o lergrond gelegd worden. I\ delproeven met de zuigmond gaven aan dat h mogelijk moest zijn om het bed over het F roppervlak op te leveren met een o 'akheid van minder dan 45 cm. Verder r st het mogelijk zijn de hoogteverschillen en de pijlers te houden binnen een band v 15 tot 60 cm, afhankelijk van de gemeten s eefstand. Om geen passingsproblemen met chuiven te krijgen was echter een veel k tere tolerantie noodzakelijk. V r het elimineren van de resterende o lakheid werd de tegelmat geïntroduceerd. Deze matten vormden een contramal ten opzichte van de gemeten onvlakheden; ze bestonden uit betonblokken, opgehangen aan staalkabels. Voor de fabricage ervan werd de blokkenmattenfabriek verbouwd, en voor het leggen werd de 'DOS I' aangepast. Om de aansluiting en de vastheid van de matten te garanderen ter plaatse van en rondom de pijlers, was het nodig ze te verdichten met behulp van vlakke verdichtingsplaten In welke mate is het nu gelukt dit ontwerp te realiseren? Hoge eisen werden gesteld aan de gradering van de filtermaterialen. Door keuring bij de producenten is afkeuring bij het lossen tot een Het funderingsbedrijf; de com binatie 'Cardium' - 'Jan Heymans'

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 7