e\ ïeens op de wal gefabriceerde bovenmat.
D e bovenmatten bestonden uit drie lagen
g; grind, op dezelfde wijze verpakt als de
hi voor beschreven ondermatten.
P op een laat tijdstip werd besloten de
b> enlaag van het losse filter af te dekken met
e grindwiepenmat, eveneens geprefabriceerd
o de wal.
D grindwiepenmatten waren 2,15 m lang en
m breed; ze werden gelegd met de 'Sepia'.
0 deze wijze werd de stroombestendigheid
v het losse filter tijdens en na de
p rplaatsingen verzekerd.
Z ils reeds eerder beschreven moesten de
n iten ter plaatse van de pijlers op een vlakke
o lergrond gelegd worden.
I\ delproeven met de zuigmond gaven aan dat
h mogelijk moest zijn om het bed over het
F roppervlak op te leveren met een
o 'akheid van minder dan 45 cm. Verder
r st het mogelijk zijn de hoogteverschillen
en de pijlers te houden binnen een band
v 15 tot 60 cm, afhankelijk van de gemeten
s eefstand. Om geen passingsproblemen met
chuiven te krijgen was echter een veel
k tere tolerantie noodzakelijk.
V r het elimineren van de resterende
o lakheid werd de tegelmat geïntroduceerd.
Deze matten vormden een contramal ten
opzichte van de gemeten onvlakheden; ze
bestonden uit betonblokken, opgehangen aan
staalkabels. Voor de fabricage ervan werd de
blokkenmattenfabriek verbouwd, en voor het
leggen werd de 'DOS I' aangepast.
Om de aansluiting en de vastheid van de
matten te garanderen ter plaatse van en
rondom de pijlers, was het nodig ze te
verdichten met behulp van vlakke
verdichtingsplaten
In welke mate is het nu gelukt dit ontwerp te
realiseren?
Hoge eisen werden gesteld aan de gradering
van de filtermaterialen. Door keuring bij de
producenten is afkeuring bij het lossen tot een
Het funderingsbedrijf; de com
binatie 'Cardium' - 'Jan
Heymans'