Evaluatie van de
drempelopbouw
In aricht 101 (augustus 1982) is verslag
ge aan van het ontwerp van de drempel. In
he kort werd de functie van de drempel
be shreven, alsmede de dimensionering ervan
en e eisen die eraan worden gesteld. Tevens
w den de resultaten van het modelonderzoek
ve neld.
In it Bericht zal naast de beschrijving van de
w kzaamheden en de werkwijze worden
in gaan op de ervaringen die zijn opgedaan.
Vo de opbouw van de drempelconstructie,
ex rsief het toplaaggedeelte dat in een later
sta urn door de toplaagstorter 'Trias' wordt
aa ebracht, moeten achtereenvolgens
ve heidene werkzaamheden worden
uit ;voerd (figuur 1). Eerst worden overmatige
aar andingen weggehaald; dan volgt het
sto en van de uitvullaag en de eerste twee
on rlagen van de drempel rond de pijlers, en
ve; algens het storten van de eerste twee
on rlagen van het overgangsgedeelte tussen
dre ipel en bodembescherming. Na verdichting
va, iet gebied rondom de pijlers wordt de kern
vai de drempel gestort, en daarna de toplagen
in pijlerzone en in het overgangsgedeelte.
De erschillende lagen werden gestort met
be lp van zelfvarende steenstorters. Dit
sys em werd gekozen, in plaats van
bijv orbeeld storten langszij afvierpontons, om
sne te kunnen werken en de overige
we schepen zo min mogelijk te hinderen.
Als ïaterieel dienen de steenstorter 'Libra', met
eer feklengte van 45 m en een belading van
15C ton, de steenstorter 'Ham 60', met een
de! ngte van 28 m en een belading van 1000
ton ;n de splijtbak 'MO 6010'. De
wei zaamheden zijn van start gegaan in
au stus 1983; medio juni 1985 zijn ze
bei idigd.
Aa de hand van de detailtekeningen zijn
we. plannen gemaakt. De werkzaamheden die
aai de kentering gebonden zijn, werden op
op nvolgende laag- en hoogwaterkeringen
ge; and, waarbij rekening gehouden moest
wo en met de benodigde peilingen,
so: ropnamen en duikinspecties.
Te ns moest bij het opstellen van de
sto schema's rekening gehouden worden met
de verwachten stroomsnelheden, vanwege
de erosiegevoeligheid van het verwerkte
materiaal.
Voor de stroomsnelheden is er een
waarschuwingssysteem dat aangeeft op welke
locaties in de sluitgaten de verwachte
stroomsnelheden de kritieke stroomsnelheden
zullen overschrijden. Welke stroomsnelheden
kritiek zijn, hangt af van welk materiaal op dat
moment open ligt. Als de kritieke
stroomsnelheden zijn overschreden kan aan de
hand van peilingen en sonaropnamen worden
vastgesteld of er eventueel erosie is
opgetreden.
Zodra het steenstortwerk uitgevoerd is worden
de procesgegevens aan de wal verwerkt. In
eerste instantie wordt het proces aan boord van
de werkschepen beoordeeld.
Het vastleggen van de visuele proces
beoordelingen gebeurt op standaardproces-
beoordelingsformulieren. De procesgegevens
worden aan de wal met de hand verwerkt. Door
middel van controlemiddelen zoals
sonaropnamen, peilingen, profielopnamen en
duikinspecties wordt het resultaat naderhand
gecontroleerd. De analyse van het proces wordt
dagelijks besproken tussen projectleiding en
kwaliteitsmedewerkers. De voorlopige
resultaten kunnen onder meer leiden tot extra
duikinspecties, peilingen en sonaropnamen, of
tot extra stort-, verdichtings- en
opschoonwerkzaamheden. De definitieve
goedkeuring van het gemaakte werk wordt
gegeven nadat het werk volledig is
geanalyseerd.
De stortschepen worden beladen met
hydraulische kranen vanaf een loswal. De tijd
per kentering bedraagt 6% uur. Bij elke
kentering moeten de schepen op tijd beladen
zijn, rekening houdend met de benodigde vaar-
175