Evaluatie van de drempelopbouw In aricht 101 (augustus 1982) is verslag ge aan van het ontwerp van de drempel. In he kort werd de functie van de drempel be shreven, alsmede de dimensionering ervan en e eisen die eraan worden gesteld. Tevens w den de resultaten van het modelonderzoek ve neld. In it Bericht zal naast de beschrijving van de w kzaamheden en de werkwijze worden in gaan op de ervaringen die zijn opgedaan. Vo de opbouw van de drempelconstructie, ex rsief het toplaaggedeelte dat in een later sta urn door de toplaagstorter 'Trias' wordt aa ebracht, moeten achtereenvolgens ve heidene werkzaamheden worden uit ;voerd (figuur 1). Eerst worden overmatige aar andingen weggehaald; dan volgt het sto en van de uitvullaag en de eerste twee on rlagen van de drempel rond de pijlers, en ve; algens het storten van de eerste twee on rlagen van het overgangsgedeelte tussen dre ipel en bodembescherming. Na verdichting va, iet gebied rondom de pijlers wordt de kern vai de drempel gestort, en daarna de toplagen in pijlerzone en in het overgangsgedeelte. De erschillende lagen werden gestort met be lp van zelfvarende steenstorters. Dit sys em werd gekozen, in plaats van bijv orbeeld storten langszij afvierpontons, om sne te kunnen werken en de overige we schepen zo min mogelijk te hinderen. Als ïaterieel dienen de steenstorter 'Libra', met eer feklengte van 45 m en een belading van 15C ton, de steenstorter 'Ham 60', met een de! ngte van 28 m en een belading van 1000 ton ;n de splijtbak 'MO 6010'. De wei zaamheden zijn van start gegaan in au stus 1983; medio juni 1985 zijn ze bei idigd. Aa de hand van de detailtekeningen zijn we. plannen gemaakt. De werkzaamheden die aai de kentering gebonden zijn, werden op op nvolgende laag- en hoogwaterkeringen ge; and, waarbij rekening gehouden moest wo en met de benodigde peilingen, so: ropnamen en duikinspecties. Te ns moest bij het opstellen van de sto schema's rekening gehouden worden met de verwachten stroomsnelheden, vanwege de erosiegevoeligheid van het verwerkte materiaal. Voor de stroomsnelheden is er een waarschuwingssysteem dat aangeeft op welke locaties in de sluitgaten de verwachte stroomsnelheden de kritieke stroomsnelheden zullen overschrijden. Welke stroomsnelheden kritiek zijn, hangt af van welk materiaal op dat moment open ligt. Als de kritieke stroomsnelheden zijn overschreden kan aan de hand van peilingen en sonaropnamen worden vastgesteld of er eventueel erosie is opgetreden. Zodra het steenstortwerk uitgevoerd is worden de procesgegevens aan de wal verwerkt. In eerste instantie wordt het proces aan boord van de werkschepen beoordeeld. Het vastleggen van de visuele proces beoordelingen gebeurt op standaardproces- beoordelingsformulieren. De procesgegevens worden aan de wal met de hand verwerkt. Door middel van controlemiddelen zoals sonaropnamen, peilingen, profielopnamen en duikinspecties wordt het resultaat naderhand gecontroleerd. De analyse van het proces wordt dagelijks besproken tussen projectleiding en kwaliteitsmedewerkers. De voorlopige resultaten kunnen onder meer leiden tot extra duikinspecties, peilingen en sonaropnamen, of tot extra stort-, verdichtings- en opschoonwerkzaamheden. De definitieve goedkeuring van het gemaakte werk wordt gegeven nadat het werk volledig is geanalyseerd. De stortschepen worden beladen met hydraulische kranen vanaf een loswal. De tijd per kentering bedraagt 6% uur. Bij elke kentering moeten de schepen op tijd beladen zijn, rekening houdend met de benodigde vaar- 175

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 9