mir mogelijk is, hangt verder ook sterk af van de itertemperatuur aan het begin van de vor oeriode. De elheid waarmee de dikte van het ijsdek toe emt hangt af van de luchttemperatuur, de wi: meiheid en de isolerende capaciteit van het .pakket, in de tijd gezien. Ge vens van voorgaande strenge winters ma n het mogelijk voor de Oosterschelde een rek 3 te bepalen tussen de ijsgroeiparameter en ijsdikte. Zo zal er een laag van 10 cm ijs ont: aan na 10 dagen vorst met een gemiddelde ten eratuur van -5°C, en een laag van 20 cm pa;- a 23 dagen onder dezelfde omstandighe- dei Deze relatie geldt echter alleen voor vast ijs, voorbeeld in een havenbekken of een kar al. Als evolg van de getijbewegingen in de Oosterschelde zal ijs dat bij laag water op de platen wordt gevormd, loskomen op momenten van hoog water, en zo eventueel aanleiding geven tot stapelijs. IJs dat op de platen en oevers is afgezet zal na verloop van tijd onder invloed van stroom en wind in de geulen terechtkomen. De ijsbedek- king in de stroomgeulen van de Oosterschelde zal alleen dan verder aangroeien en vastvriezen wanneer het diepe water ook geheel is afge koeld. Dit is in 1963 waargenomen ten oosten van de huidige Zeelandbrug. De mate van ijsgang en de toestand van het ijs worden in Nederland genormaliseerd door de IJsberichtendienst van de Directie Waterhuis houding en Waterbeweging. Naast de ijstoe stand worden op de ijsberichten die deze dienst uitgeeft, tevens specifieke scheepvaart- gegevens vermeld (figuur 3). USE Ven VER' ME RICHTENDIENST (Berichtgeving Binnenvaart) Code Ing van de code voor rivieren en kanalen 1e Letter NSTE SCHIP NAAR GEN OF TYPE. WAAR HEDEN GEVAREN IS OMVANG VAART HEDEN BIJZONDERHEDEN SCHEEPVAART VAN HEDEN IJSTOESTAND VERWACHTING VOOR MORGEN p met een machine- mogen tot 100 pk m van 100 tot 250 pk .-m boven 250 pk ^schepen epboot met sleep of •vooi en ijsbreker(s) geen vaart doch vaart 'gelijk geacht voor: oen met een machine ogen tot 100 pk van 100 tot 250 pk boven 250 pk schepen ooi achter sleepboot oreker O g; vaart mogelijk X or tend P normaal R gering O geen vaart X onbekend S zonder hulp T in sleep of konvooi U in geul van vorige dag V in heden gebroken geul W achter ijsbrekers O geen vaart X onbekend A blank water B licht drijfijs C licht vast ijs dikte 0-2 D middelzwaar verspreid drijfijs E middelzwaar opeengepakt drijfijs dikte F middelzwaar drijfijs in 2-6 geul of slop cm G middelzwaar vast ijs H zwaar verspreid drijfijs K zwaar opeengepakt dikte drijfijs meer L zwaar drijfijs in geul of dan slop 6 cm M zwaar vast ijs N ijsdam of kruiend ijs O verdwijnend ijs niet meer hinderlijk X onbekend P vaart zonder hulp mogelijk Q voor kleine vrachtschepen gestremd S voor grotere vrachtschepe gestremd T voor tankschepen gestrerm U varen in konvooi mogelijk V gestremd, indien niet wore gebroken W scheepvaart blijft gestrerTV R zolang de toestand niet verandert, wordt geen bericht meer gezonden X onbekend Z laatste bericht COD VOOR IJSSELM EER EN WADDENZEE Voor IJsselmeer, de Waddenzee met haar zeegaten en de Eems wordt de ijstoestand aangegeven met één enkele letter (code ter 4 van bovenstaande verklaring) 243

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 19