21
3
Fig. Principe van de onder
loop reid
Fig. Waterstromingsbeeld
aan benedenstroomse zijde
Fig. Waterstromingsbeeld
rone m een kanaaltje in een
hor: ntale doorsnede
Fig. Golf en verval bij een
lang oorsnede van de pijlers
4
cent eters. Blijft het verval dat tot het begin
van asie aanleiding heeft gegeven aanwezig,
dan z de constructie na verloop van tijd
onge kmatige zettingen gaan vertonen: naast
vertic ie zettingen gaan ook scheefstanden
optre en in verschillende richtingen.
Dit pr ;es kan uiteindelijk aanleiding zjjn tot
het b- wijken van de gehele constructie. In de
prakt: wordt onderloopsheid voorkomen door
de kw lengten zo groot mogelijk te maken, of
doornedenstrooms een filter aan te leggen,
zodat 3t zand niet door de filterlaag kan
uitspo en.
Vergrc ng van de kwellengte betekent dat het
verhar onder de constructie wordt verkleind.
Men b eikt dit bijvoorbeeld door toepassing
van da ïwanden.
Na dez algemene inleiding gaan we nu over
tot de derloopsheidproblematiek onder en
rondom de pijlers van de stormvloedkering.
De ontwerpbelastingen op de stormvloedkering
zijn enerzijds een verval van 6,2 m dat langdurig
over de kering kan staan, en anderzijds een
cyclische golfbelasting. Het verval over de
kering veroorzaakt drukverschillen en daarmee
verhangen in drempel en ondergrond. Deze
stationaire verhangen zijn tijdens een storm
steeds van de Noordzee-zijde naar de Ooster-
schelde gericht. Juist het feit dat de richting
van de stroming steeds dezelfde is maakt deze
belasting zo gevaarlijk in verband met het
verschijnsel onderloopsheid. Aan de Noordzee
zijde lopen tijdens een storm grote golven
tegen dé kering, die cyclische drukverschillen
en daarmee cyclische verhangen veroorzaken
in drempel en ondergrond. Aan de Oosterschel-
de-zijde zijn er bij een storm eveneens golven,
doch de grootte ervan is een stuk geringer.
249
ROOMLIJNEN
UITTREEVERHANGLIJN