Toen er nog sprake was van volledige sluiting van de Oosterscheldemond was in de dam een uitwateringssluis voorzien. In eerste instantie nOOmpOtSIUIS werd als locatie voor deze sluis aan het werkeiland Roggenplaat gedacht; naderhand werd gekozen voor het werkeiland Noordland. De grootte van de bouwput was afgestemd op deze uitwateringssluis; de aanleg van de bouwput kwam gereed in 1974. Bij de uitwer king van de bouwplannen voor de stormvloed kering kwam de uitwateringssluis natuurlijk te vervallen, maar al snel bleek dat tijdens de bouw van de kering behoefte zou ontstaan aan een schutsluis, omdat de werkschepen anders enorme afstanden zouden moeten omvaren om van de ene naar de andere zijde van de kering te komen. als de stormvloedkering, een waterstand v in 1 N.A.P 5,50 m met een maximale golfhoc gte van N.A.P. 6,20 m. Gegeven de beschutt i ligging van de sluis kon worden volstaan r iet een ontwerphoogte van het sluisplateau o| N.A.P. 5,80 m. Bij de inrichting van het sluisplateau werd rekening gehouden met aen vrij forse golfoverslag. Na het operationeel worden van de kering geldt, zoals voor alle sluizen langs de Noor Izee een maximaal schutpeil van N.A.P. 2,20 n. Daarvóór wordt een maximaal schutpeil aangehouden van N.A.P. 2,70 m, om gee n grote belemmering te vormen voor de wer :- vaart. Tevens is als criterium gehanteerd dat de uis maximaal 10 keer per jaar gedurende 3 uren I gestremd mag zijn, hetgeen verwerkt is in ie technische installaties en de organisatie ve i ds operationele begeleiding. In 1979 werden voor de Roompotsluis per aar 16 000 pleziervaartpassages verwacht, en i 000 passages van beroepsvaart. De maximale lengte van werkschepen die Ie sluis moesten kunnen passeren bedroeg 8 m Gerekend met een overlengte van 20% vai de scheepslengte is de nuttige kolklengte vastge steld op 100 m tussen de stopstrepen. Ook voor de periode na het gereedkomen van e stormvloedkering wordt deze lengte voldo rndf geacht. Rekening houdende met een voor vlot sch Jtter benodigde overbreedte van 4% van de scheepslengte of 10 a 20% van de scheepsb eec te, en een minimale verhouding tussen de natte doorsnede van de kolk en het schip van 1,45, werd de breedte in de dag vastgestel i op 16 m, en de drempeldiepte op N.A.P. -5,7C m De afmetingen van de bouwput Noordlanc In eerste instantie was de Roompotsluis dus bestemd voor de werkscheepvaart, maar naderhand werd besloten de sluis ook meteen geschikt te maken voor openbare vaart, niet alleen scheepvaart ten behoeve van het onderhoud aan de stormvloedkering, maar ook vissersvaartuigen, recreatievaart, overige beroepsvaart en bijzondere transporten. Het sluiscomplex werd gesitueerd in de nabijheid van de hoofdvaarroute tussen de Noordzee en de Oosterschelde. Voor de bouw kon dan gebruik worden gemaakt van de bouwput op het werkeiland Noordland. De bouw van de Roompotsluis is begonnen in oktober 1980; de sluis werd op 1 februari 1984 overgedragen aan de directie Zeeland. Het ontwerp van de Roompotsluis voldoet voor wat betreft de te keren waterstand nagenoeg aan dezelfde hydraulische randvoorwaarden 254

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 30