Toen er nog sprake was van volledige sluiting
van de Oosterscheldemond was in de dam een
uitwateringssluis voorzien. In eerste instantie nOOmpOtSIUIS
werd als locatie voor deze sluis aan het
werkeiland Roggenplaat gedacht; naderhand
werd gekozen voor het werkeiland Noordland.
De grootte van de bouwput was afgestemd op
deze uitwateringssluis; de aanleg van de
bouwput kwam gereed in 1974. Bij de uitwer
king van de bouwplannen voor de stormvloed
kering kwam de uitwateringssluis natuurlijk te
vervallen, maar al snel bleek dat tijdens de
bouw van de kering behoefte zou ontstaan aan
een schutsluis, omdat de werkschepen anders
enorme afstanden zouden moeten omvaren
om van de ene naar de andere zijde van de
kering te komen.
als de stormvloedkering, een waterstand v in 1
N.A.P 5,50 m met een maximale golfhoc gte
van N.A.P. 6,20 m. Gegeven de beschutt i
ligging van de sluis kon worden volstaan r iet
een ontwerphoogte van het sluisplateau o|
N.A.P. 5,80 m. Bij de inrichting van het
sluisplateau werd rekening gehouden met aen
vrij forse golfoverslag.
Na het operationeel worden van de kering
geldt, zoals voor alle sluizen langs de Noor Izee
een maximaal schutpeil van N.A.P. 2,20 n.
Daarvóór wordt een maximaal schutpeil
aangehouden van N.A.P. 2,70 m, om gee n
grote belemmering te vormen voor de wer :-
vaart.
Tevens is als criterium gehanteerd dat de uis
maximaal 10 keer per jaar gedurende 3 uren I
gestremd mag zijn, hetgeen verwerkt is in ie
technische installaties en de organisatie ve i ds
operationele begeleiding.
In 1979 werden voor de Roompotsluis per aar
16 000 pleziervaartpassages verwacht, en i 000
passages van beroepsvaart.
De maximale lengte van werkschepen die Ie
sluis moesten kunnen passeren bedroeg 8 m
Gerekend met een overlengte van 20% vai de
scheepslengte is de nuttige kolklengte vastge
steld op 100 m tussen de stopstrepen. Ook
voor de periode na het gereedkomen van e
stormvloedkering wordt deze lengte voldo rndf
geacht.
Rekening houdende met een voor vlot sch Jtter
benodigde overbreedte van 4% van de
scheepslengte of 10 a 20% van de scheepsb eec
te, en een minimale verhouding tussen de
natte doorsnede van de kolk en het schip van
1,45, werd de breedte in de dag vastgestel i op
16 m, en de drempeldiepte op N.A.P. -5,7C m
De afmetingen van de bouwput Noordlanc
In eerste instantie was de Roompotsluis dus
bestemd voor de werkscheepvaart, maar
naderhand werd besloten de sluis ook meteen
geschikt te maken voor openbare vaart, niet
alleen scheepvaart ten behoeve van het
onderhoud aan de stormvloedkering, maar ook
vissersvaartuigen, recreatievaart, overige
beroepsvaart en bijzondere transporten.
Het sluiscomplex werd gesitueerd in de
nabijheid van de hoofdvaarroute tussen de
Noordzee en de Oosterschelde. Voor de bouw
kon dan gebruik worden gemaakt van de
bouwput op het werkeiland Noordland.
De bouw van de Roompotsluis is begonnen in
oktober 1980; de sluis werd op 1 februari 1984
overgedragen aan de directie Zeeland.
Het ontwerp van de Roompotsluis voldoet voor
wat betreft de te keren waterstand nagenoeg
aan dezelfde hydraulische randvoorwaarden
254