uitgeschoven en de aanslag naar de kopzijde van de deurkas gedraaid, waardoor verplaatsing van de roldeur in lengterichting wordt verhin derd. De deuren kunnen niet drijven, en dienen dus met een bok te worden geplaatst en verwijderd. Ze zijn overigens onderling verwisselbaar. Het rijdek boven op de roldeur is geschikt voor zwaar autoverkeer met een beperking ten aanzien van het aantal laststelsels dat zich tegelijkertijd op de deur mag bevinden. Het rijdek is aan weerszijden voorzien van een leuning die tevens als vangrail dient. Telkens is één van beide deuren berijdbaar. De hydraulische randvoorwaarden die ook gelden voor de deurschuiven luiden als volgt. De maximale waterstand aan de Noordzeezijde mag N.A.P. 5,50 m bedragen bij een Ooster- scheldestand van N.A.P. - 0,70 m. De maximale 258 golfhoogte die is toegestaan bedraagt 6,2 m, bij een golfperiode van 9,5 s en een reflec ie- coëfficiënt van 0,7. Deze omstandigheden hebben een kans van voorkomen van 1/4( 00. Er is geen rekening gehouden met belasti ïg door ijs. Aangezien de sluis slechts één binnen- er eer buitendeur heeft, wordt er een derde deu in reserve gehouden, compleet met onderro wa gens en hydraulica. Deze deur is in beide hoofden inzetbaar. Hij staat opgesteld op ;en hiervoor speciaal ingerichte opbergplaats aar de zuidzijde van het sluitgat Roompot, op het eiland Noord-Beveland. Periodieke inspecties dienen ervoor te zoi gen dat de reservedeur, met alle machinedele bedrijfsvaardig wordt gehouden. De bedoeling is dat alleen van deze reserv edei gebruik wordt gemaakt in geval van onhe'Stel-

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 34