Vorderingen
in de periode
1 oktober 1985-1 januari 1986
Philipsdam
Men is bij de Krammersluizen
thans bezig met het aanleggen
van kabels en het plaatsen en
bedraden van apparatenkasten
voor de elektrische installatie.
Het werk verloopt volgens
plan, evenals het schrijven
van programmatuur en de
aanmaak van apparatuur voor
de regelinstallatie. De betrouw
baarheidsanalyse voor de
regeling is gereed.
Voor de radarinstallatie
werden de eerste onderdelen
al geleverd. In verschillende
gebouwen op het sluizencom-
plex is men klaar gekomen
met het monteren van boven
loopkranen. Men is thans
bezig met de montage van de
bewegingswerken voor de
roldeuren in de sluishoofden.
Zes hoofdschuiven voor de
in-, uit- en doorlaatriolen zijn
gereed, en de eerste serie
wandafdichtingsschuiven is in
produktie genomen. Negentig
wandschuiven werden al
geleverd.
Ook in fabricage zijn de
onderhoudsschuiven voor de
uitlaatwerken van het duw-
vaartsluizengemaal en die
voor het gemaal en het
doorlaatwerk van de jachten-
sluis.
De eerste dukdalven voor de
toeleidingswerken naar de
sluizen werden geheid; de
fabricage van onderdelen
voor dit werk ligt op schema.
De koppen die ontstonden bij
de doorgraving van de ringdij
ken tussen de duwvaartsluizen
en de voorhaven, konden
worden afgewerkt. Ook werd
276
het damvak Slaak aangelegd
en nagenoeg afgewerkt.
Oesterdam
Op 2 mei was het cunet voor
het damvak Speelmansplaten
ll/Marollegat gereed. Daarna
kon het Marollegat worden
gesloten, op 6 juni. Vervolgens
werden de koperslakblokken-
glooiing en de betonblokken-
glooiing aangebracht. Eind
1985 was ook de kleibekleding
gereed.
Begin oktober kon de bouwput
van de Bergse-Diepsluis
worden geïnundeerd. Het
betonwerk werd opgeleverd
op 5 december. Opdracht is
gegeven tot de fabricage van
deuren en bewegingswerken
voor de sluis. Ook werd een
begin gemaakt met de vervaar
diging van een basculebrug.
Met remmingwerken en
visbootsteigers werd een
begin gemaakt op 20 septem
ber.
Bathse Spuikanaal
De natte ontgraving van het
Bathse Spuikanaal is gereed.
De zuigers die dit werk uitvoer
den, zijn eind november
afgevoerd. Wat nog resteert
wordt meegenomen in het
tweede baggerbestek.
Twee elevatorbakken en een
ponton werden het Spuikanaal
binnengebracht om de bodem
te bestorten met fosforslakken
40-200 mm. Midden februari
kan dit werk klaar zijn.
In de machineruimte van de
Bathse Spuisluis werden
elektrische kabels gemonteerd
en een verwarmingsinstallatie
opgesteld.
Stormvloedkering
We sluiten hierbij een jaar af
waarin een grote hoeveelheid
werk werd verzet, en waarin
de bouw van de stormvloed
kering in de Oosterschelde
enorm is opgeschoten.
Tegelijk heeft de inkrimpii g
ingezet van de bouwactiv fei
ten en daarmee van het
personeelsbestand van zc we
de Rijkswaterstaat als de
aannemers. Om de ingebruik
stelling van de Oostersch Ide-
kering op feestelijke wijze te
vieren is een werkgroep
ingesteld die dit eveneme it
gaat voorbereiden.
Wegevennueenoverzich van
de voortgang van het werk De
drempel is gereedgekome i,
inclusiefdetoplagen.De'' rias'
is sedertdien bezig met he
aanbrengen van aanstorti igen
tegen de dorpelbalken. Aa ide
Noordzeezijde bestaat die
bestorting uit betonblokke n
van 1 en 2 m3, aan de Oost ir-
scheldekant uit breukstee van
1 tot 3 ton, 3 tot 6 ton of 6 te 110
ton; hierendaarworden
steenasfaltklompen aangt -
brachtvan 25ton.
De bovenbalken daargela en
is de produktie van beton nen
elementen afgelopen. De
bouw van bovenbalken
verloopt volgens plan. De
verkeerskokers en hamer tuk
ken zijn nu allemaal gepl; atst
en afgemonteerd.
In de Hammen en de Sch lar
zijn alle dorpelbalken op sun
plaats gebracht en vastgt zet;
ook werden er al negen
aangebracht in de Room; ot.
De overige 22 daar word* n
geplaatst in het voorjaar 'an
1986.
Begin december werd ee
proefserie bovenbalken
geplaatst in de Hammen De
proef was een succes.
Er zullen uitkragingen wc rden
aangebracht aan de verk iers-
kokers, met een breedte an
vijf meter aan weerszijden. De
betonnen flappen die me n
hiervoor wil gebruiken, z jllen
geprefabriceerd worden
aangevoerd, en dan aan ie
verkeerskokers vastgem akt,
In de tweede helft van 1 37
kan de autoweg over de
verkeerskokers in gebrui
worden genomen.