Vorderingen in de periode 1 oktober 1985-1 januari 1986 Philipsdam Men is bij de Krammersluizen thans bezig met het aanleggen van kabels en het plaatsen en bedraden van apparatenkasten voor de elektrische installatie. Het werk verloopt volgens plan, evenals het schrijven van programmatuur en de aanmaak van apparatuur voor de regelinstallatie. De betrouw baarheidsanalyse voor de regeling is gereed. Voor de radarinstallatie werden de eerste onderdelen al geleverd. In verschillende gebouwen op het sluizencom- plex is men klaar gekomen met het monteren van boven loopkranen. Men is thans bezig met de montage van de bewegingswerken voor de roldeuren in de sluishoofden. Zes hoofdschuiven voor de in-, uit- en doorlaatriolen zijn gereed, en de eerste serie wandafdichtingsschuiven is in produktie genomen. Negentig wandschuiven werden al geleverd. Ook in fabricage zijn de onderhoudsschuiven voor de uitlaatwerken van het duw- vaartsluizengemaal en die voor het gemaal en het doorlaatwerk van de jachten- sluis. De eerste dukdalven voor de toeleidingswerken naar de sluizen werden geheid; de fabricage van onderdelen voor dit werk ligt op schema. De koppen die ontstonden bij de doorgraving van de ringdij ken tussen de duwvaartsluizen en de voorhaven, konden worden afgewerkt. Ook werd 276 het damvak Slaak aangelegd en nagenoeg afgewerkt. Oesterdam Op 2 mei was het cunet voor het damvak Speelmansplaten ll/Marollegat gereed. Daarna kon het Marollegat worden gesloten, op 6 juni. Vervolgens werden de koperslakblokken- glooiing en de betonblokken- glooiing aangebracht. Eind 1985 was ook de kleibekleding gereed. Begin oktober kon de bouwput van de Bergse-Diepsluis worden geïnundeerd. Het betonwerk werd opgeleverd op 5 december. Opdracht is gegeven tot de fabricage van deuren en bewegingswerken voor de sluis. Ook werd een begin gemaakt met de vervaar diging van een basculebrug. Met remmingwerken en visbootsteigers werd een begin gemaakt op 20 septem ber. Bathse Spuikanaal De natte ontgraving van het Bathse Spuikanaal is gereed. De zuigers die dit werk uitvoer den, zijn eind november afgevoerd. Wat nog resteert wordt meegenomen in het tweede baggerbestek. Twee elevatorbakken en een ponton werden het Spuikanaal binnengebracht om de bodem te bestorten met fosforslakken 40-200 mm. Midden februari kan dit werk klaar zijn. In de machineruimte van de Bathse Spuisluis werden elektrische kabels gemonteerd en een verwarmingsinstallatie opgesteld. Stormvloedkering We sluiten hierbij een jaar af waarin een grote hoeveelheid werk werd verzet, en waarin de bouw van de stormvloed kering in de Oosterschelde enorm is opgeschoten. Tegelijk heeft de inkrimpii g ingezet van de bouwactiv fei ten en daarmee van het personeelsbestand van zc we de Rijkswaterstaat als de aannemers. Om de ingebruik stelling van de Oostersch Ide- kering op feestelijke wijze te vieren is een werkgroep ingesteld die dit eveneme it gaat voorbereiden. Wegevennueenoverzich van de voortgang van het werk De drempel is gereedgekome i, inclusiefdetoplagen.De'' rias' is sedertdien bezig met he aanbrengen van aanstorti igen tegen de dorpelbalken. Aa ide Noordzeezijde bestaat die bestorting uit betonblokke n van 1 en 2 m3, aan de Oost ir- scheldekant uit breukstee van 1 tot 3 ton, 3 tot 6 ton of 6 te 110 ton; hierendaarworden steenasfaltklompen aangt - brachtvan 25ton. De bovenbalken daargela en is de produktie van beton nen elementen afgelopen. De bouw van bovenbalken verloopt volgens plan. De verkeerskokers en hamer tuk ken zijn nu allemaal gepl; atst en afgemonteerd. In de Hammen en de Sch lar zijn alle dorpelbalken op sun plaats gebracht en vastgt zet; ook werden er al negen aangebracht in de Room; ot. De overige 22 daar word* n geplaatst in het voorjaar 'an 1986. Begin december werd ee proefserie bovenbalken geplaatst in de Hammen De proef was een succes. Er zullen uitkragingen wc rden aangebracht aan de verk iers- kokers, met een breedte an vijf meter aan weerszijden. De betonnen flappen die me n hiervoor wil gebruiken, z jllen geprefabriceerd worden aangevoerd, en dan aan ie verkeerskokers vastgem akt, In de tweede helft van 1 37 kan de autoweg over de verkeerskokers in gebrui worden genomen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 52