1. VERKEERSKOKER 2. OPZETSTUK 3. BOVENBALK 4. SCHUIF 5. DORPELBALK was gekomen. Tevens is een zekere reservering aangehouden voor een niet-optimale verdeling van de krachten over de acht ankerdraden (figuur 2). Door echter aan boord een draad- krachtoptimalisatie tot stand te brengen kon een verbetering van de krachtenverdeling bereikt worden. Dit resulteerde in verlaging van de reservering met 60%; de grenssnelheid kon toen verhoogd worden tot 2,7 m/s. Deze snelheid bleek hoog genoeg te zijn om het vervolg van het operationele bedrijf in de Roompot te waarborgen zonder verlies aan veiligheid. Ook voor wat betreft de zandproblematiek veranderde in de Roompot het inzicht. Met behulp van stroombeeld-metingen onder de combinatie 'Macoma'-'Ostrea' en door middel van computerberekeningen werd inzicht verkregen in het erosie- en aanzandingsmecha- 230 Fig. 1. Segment van de stormvloedkering met twee pijlers Fig. 2. Verankering van de 'Macoma-Ostrea'-combinatie Fig. 3. Erosiesnelheid onder de pijler bij een gemiddelde stroomsnelheid van 2,1 m/s

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 6