Evaluatie van de pijlerplaatsingen T] Met het plaatsen van de laatste pijler in de Roompot is een niet onbelangrijk hoofdstuk in de bouw van de Oosterscheldekering afgeslo ten. De pijlers vormen immers de ruggegraat van de stormvloedkering. Zij dragen de bovenbouw, die bestaat uit de verkeersweg, de schuiven, de dorpelbalken en de bovenbal ken. In geval van zware storm moeten de schuiven worden gesloten. In die situatie dienen de pijlers de geweldige krachten die op de kering worden uitgeoefend, over te brengen naar de fundering, die op zijn beurt van zodanige kwaliteit moet zijn dat de pijlers niet kunnen bewegen. Enige beweging, maar ook een scheefstand zou de schuiven kunnen doen vastlopen. Het ontwerp van de stormvloedke ring stelde dan ook hoge eisen aan de nauw keurigheid bij het plaatsen van de pijlers, en vereiste een zeer vlakke en draagkrachtige fundering. In Bericht 108(mei 1984)werd aleen uitgebreide beschrijving gegeven van de pijlerplaatsing in de Hammen en de Schaar. Dit artikel vormt daarop een aanvulling; het gaat alleen in op een tweetal aspecten van het bedrijf die in de Roompot gewijzigd zijn: de stroombelasting en de zandproblematiek. Tevens zal een overzicht worden gegeven van de bereikte plaatsings nauwkeurigheid van alle pijlers. Bij het plaatsen van de pijlers vormt de stroom belasting een belangrijke randvoorwaarde voor de verankering van de combinatie 'Macoma'- 'Ostrea'. Naarmate het aantal pijlers toeneemt, nemen namelijk ook de stroomsnelheid en de stroombelasting toe. In de Roompot, het laatste en grootste sluitgat, is het effect daarvan aanzienlijk geweest. In de Roompot was aanvankelijk een grenssnel- heid gedefinieerd van 2,5 m/s, waarboven het de werkschepen niet meer was toegestaan te koppelen of gekoppeld over te liggen. Bij het vaststellen van deze grenssnelheid is rekening gehouden met de relatie tussen stroomsnelheid en ankerkracht die uit een analyse van de plaatsingen in Hammen en Schaar naar voren 229

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 5