Top; uis' worden de meetcampagnes gestart; daar s ook een eerste controle van de mee egevens mogelijk. In he voorjaar van 1986 was het ontwerp van het r eetsysteem voor de conditiebewaking gere 1 Praktisch alle instrumenten waren verv rdigd en het aanbrengen op de kering verk rde in een vergevorderd stadium. Het com ete meetsyteem moet in het najaar van 198' operationeel zijn. Hoe; el het meetsysteem thans nog niet hele aal gereed is, is de conditiebewaking van i e stormvloedkering al begonnen. Er zijn rand oorwaardenmetingen uitgevoerd om de ongt ïoorde situatie vast te leggen, voordat die c ror de bouw van de kering verstoord is. Verd r wordt de bouw van de kering nauwlet tend jevolgd. Vooral het gedrag van de twee HISC 0 N - pij Iers Schaar 9 en Roompot 22 krijg daarbij de aandacht. De reactie van de bode rt op het plaatsen van de pijlers en op de verd e voltooiing van de kering eromheen geef nformatie over de bodemeigenschappen, die v n groot belang kan zijn bij de interpretatie van tere metingen. Tijde s de bouw van de stormvloedkering ligt de v antwoordelijkheid voor de kering bij de projt torganisatie. De opzet van de conditie- bew ing en de bouw van het meetsysteem gebe irt onder verantwoordelijkheid van de projf tgroep HISCON. De opzet van het mee ysteem geschiedt in nauwe samenwer king iet de Technisch-Physische Dienst, het Laboratorium voor Grond-Mechanica en het Waterloopkundig Laboratorium. De Technisch-Physische Dienst verleent ondersteuning bij de opzet van de metingen naar de natuurrandvoorwaarden, het Labora torium voor Grond-Mechanica bij de metingen naar het gedrag van pijlers en fundering, en het Waterloopkundig Laboratorium bij de metingen aan de schuiven en de bovenbalk. Behalve het meetsysteem wordt voor de toekomstige beheerder, de directie Zeeland van de Rijkswaterstaat, die de metingen moet gaan uitvoeren, een draaiboek gemaakt. Zo'n draaiboek geeft aan wanneer, wat en op welke wijze moet worden gemeten, en hoe de meetresultaten moeten worden verwerkt. Na het gereedkomen van de stormvloedkering zal de verantwoordelijkheid voor de kering volledig door de beheerder worden overgeno men. De conditiebewaking in de beheersfase staat dan ook onder de verantwoordelijkheid van de directie Zeeland van de Rijkswaterstaat. De technisch-wetenschappelijke expertise wordt ingebracht door Bouwspeurwerk, een samenwerkingsverband tussen de directies Bruggen, Sluizen en Stuwen en de Dienst Weg- en Waterbouwkunde. Deze drie onder delen van Rijkswaterstaat hebben gemeen dat zij zich alle drie met waterbouwkundig onderzoek bezig houden. Bij de uitwerking en de interpretatie van de meetresultaten wordt ondersteuning verleend door de eerder genoemde onderzoeksinstituten. 293

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 15