van c 2 matten ligt loodrecht op de as van de kerin met een overlap van 3 m. De korte randen zijn verzwaard met randbalken. Deze matts n zijn 3 m breed en tot 274 m lang Een s eenasfaltmat bestaat uit een kunststof- weef el met daarbovenop een steenasfaltlaag van 1 1 cm. De steenasfaltlaag is voorzien van een v apening van gaas. De kopranden zijn ook h er verzwaard met randbalken. Dest enasfaltmatten en de eerste blokkenmat- ten zi n in feite ontwikkeld en aangebracht voor en volledige afsluiting van de Ooster schei Ie, zoals aanvankelijk in de bedoeling lag. Door iet aanbrengen van een bodembescher ming vordt het erosieprobleem van de kering afge; :hoven. De onvermijdelijke ontgrondings- kuile: ontstaan nu aan de rand. Gebleken is dat d snelheid waarmee deze kuilen zich ontw kelen met peilingen kan worden bijge ouden en bewaakt. Door de kuilhelling te be torten kan voorkomen worden dat die te steil ordt en bezwijkt. Als dat gebeurt krijg je name ijk terugschrijdende erosie, die de kerin kan bedreigen. Toen Ie oorspronkelijke tijdelijke functie van debt fembescherming werd veranderd in een defin ieve, zijn de ontwerpeisen aanzienlijk zwaa der geworden, met name voor wat betre t de stabiliteit tijdens de bouw- en de eindf se, en de duurzaamheid van de construc tie. C eis werd nu een levensduur van 200 jaar. In ee hydraulisch schaalmodel is onderzoek verric it naar de stabiliteit van de bodembe- scher ning onder verschillende belastingsitua ties, oals in de bouwfase het passeren van het d rpelfront en het schuivenfront en het optre en van een schuivenblok, en een geheel Fig. 1 Dwarsdoorsnede van een he I sluitgat Fig. 2. Dverzicht van de bodem escherming in de drie sIl tgaten a asfalt mastiek b blokkenmatten c bouw- en eindfase bestortingen d reparatie bestortingen e preventieve bestorting peurlocaties f bestorting kuilhelling 2 307

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 29