van c 2 matten ligt loodrecht op de as van de
kerin met een overlap van 3 m. De korte
randen zijn verzwaard met randbalken. Deze
matts n zijn 3 m breed en tot 274 m lang
Een s eenasfaltmat bestaat uit een kunststof-
weef el met daarbovenop een steenasfaltlaag
van 1 1 cm. De steenasfaltlaag is voorzien van
een v apening van gaas. De kopranden zijn
ook h er verzwaard met randbalken.
Dest enasfaltmatten en de eerste blokkenmat-
ten zi n in feite ontwikkeld en aangebracht
voor en volledige afsluiting van de Ooster
schei Ie, zoals aanvankelijk in de bedoeling
lag.
Door iet aanbrengen van een bodembescher
ming vordt het erosieprobleem van de kering
afge; :hoven. De onvermijdelijke ontgrondings-
kuile: ontstaan nu aan de rand. Gebleken is
dat d snelheid waarmee deze kuilen zich
ontw kelen met peilingen kan worden
bijge ouden en bewaakt. Door de kuilhelling
te be torten kan voorkomen worden dat die te
steil ordt en bezwijkt. Als dat gebeurt krijg je
name ijk terugschrijdende erosie, die de
kerin kan bedreigen.
Toen Ie oorspronkelijke tijdelijke functie van
debt fembescherming werd veranderd in een
defin ieve, zijn de ontwerpeisen aanzienlijk
zwaa der geworden, met name voor wat
betre t de stabiliteit tijdens de bouw- en de
eindf se, en de duurzaamheid van de construc
tie. C eis werd nu een levensduur van 200
jaar.
In ee hydraulisch schaalmodel is onderzoek
verric it naar de stabiliteit van de bodembe-
scher ning onder verschillende belastingsitua
ties, oals in de bouwfase het passeren van
het d rpelfront en het schuivenfront en het
optre en van een schuivenblok, en een geheel
Fig. 1 Dwarsdoorsnede van
een he I sluitgat
Fig. 2. Dverzicht van de
bodem escherming in de
drie sIl tgaten
a asfalt mastiek
b blokkenmatten
c bouw- en eindfase bestortingen
d reparatie bestortingen
e preventieve bestorting peurlocaties
f bestorting kuilhelling
2
307