geopende kering of een weigerende schuif in de eindfase, na de voltooiing dus. Uit dit onderzoek bleek dat een gedeelte van de bodembescherming diende te worden verzwaard om bestand te zijn tegen de verhoogde stroomaanval bij een weigerende schuif tijdens maximale stroom. Een deel van de verzwaring moest al zijn aangebracht voordat werd begonnen met het plaatsen van dorpelbalken, vanwege de dan optredende belastingsituaties. Het resterende gedeelte kan later worden aangebracht, maar wel voordat de stormvloedkering operationeel zal worden. Door het aanbrengen van de bestortingen tijdens de bouw is de stabiliteit van de bodembescherming reeds voldoende verze kerd, ook wanneer er schuiven worden gesloten in het belang van werkzaamheden met de Trias', zoals het aanstorten van dorpelbalken, of wanneer de 'Taklift 4' bovenbalken plaatst. De verzwaring wordt aangebracht in de vorm van breuksteen 40/250 mm tot 60/300 kg. Voor het ontwerp van de bestortingen is de situatie met weige rende schuif maatgevend. De stroomsnelheden nemen af naarmate men verder komt van de as van de kering. De zwaarte van de steensor tering kan dan ook afnemen. Aan de hand van de resultaten van het modelonderzoek is het mogelijk het toelaatbare verval te bepalen bij de verschillende fasen van de bouw, inclusief de voltooide vorm. In het geval van een blok van drie of meer gesloten schuiven, niet aansluitend aan de oever, ontstaat een ongunstige aanstroming van de aanstorting van de zijrand van de blokkenmat. Bovendien ontstaan aan de rand van de bodembescherming steile kuilhellingen. Beide effecten beperken het toelaatbare verval in hoge mate. Om de ongunstige aanstroming te voorkomen, de werkbaarheid achter de gesloten schuiven te vergroten en de ontgrondingen te beperken, zijn twee alternatieve schuivenconfiguraties mogelijk. In deze configuraties staat een blok van vijf gesloten schuiven centraal. Een mogelijkheid is, aansluitend aan het blok, aan weerszijden om en om schuiven te sluiten; dit noemt men in de wandelgang het 'fietsenrek'. Een andere mogelijkheid is, aansluitend aan het blok een aantal schuiven ieder voor een derde deel te sluiten; de 'brievenbus' heet dat. Dit alternatief heeft als voordeel dat de voor werkschepen hinderlijke deining gedeel telijk wordt weggenomen. Door bovenstaande configuraties wordt de stabiliteit van de onbeschadigde bodembe 308 scherming voldoende verzekerd. Bij schade neemt de stabiliteit van de bescherming echter af. De bodembescherming is met n.ime tijdens de bouwwerkzaamheden relatief kwetsbaar voor de uitvoerende bedrijven van 'Taklift 4' en 'Trias'. Men dacht de kans op schade aanvankelijk te kunnen verkleinen c ooi het opstellen van instructies voor de ankeroe- handeling. Ook vormden de zandlagen die na het aanbrengen van de blokkenmatten op Ie bodembescherming ontstonden, in eerste instantie een natuurlijke bescherming tegen schade. Bij de toenemende stroomsnelheden in de sluitgaten die een gevolg zijn van de vernau wing van het doorstroomprofiel verdwijnt leze bescherming echter gedeeltelijk. In kritiek gebieden, zoals vóór het dorpelfront, is de bodembescherming door duik-inspecties i raaien evenwijdig aan de as van de kering geïnspecteerd. Om schade aan de bodembescherming dcor ankers te voorkomen is op verschillende plaatsen in de Roompot waar de werksche pen ankeren, breuksteen van 500 kg/m2 gesto t over een oppervlak van 45 x 80 m; de zogeheten 'postzegels'. Uit recente berekeningen is gebleken dat iet elke schade hoeft te worden gerepareerd Dit is onder meer afhankelijk van de soort schade aan de bodembescherming, de afstand ui de as van de kering en het bewakingssysteen na het opleveren van de stormvloedkering. Ef n nog niet ontdekte schade tijdens de bouw hoeft, gezien de frequentie van peilingen r n sonaropnamen, niet tot onaanvaardbare risico's voor de veiligheid van de kering te leiden. Bij het constateren van een verdief ing als gevolg van een gat in de bodembescht r- ming kunnen snel maatregelen worden genomen, in de vorm van reparatiebestort n- gen. Een grondige eindinspectie moet er toe Ie den dat de nog aanwezige schade aan de bodt m- bescherming wordt opgespoord en waar nodig gerepareerd. Er wordt nu een methc de ontwikkeld om de bodembescherming, mi t name de blokkenmatten, met onderwaterc. me- ra's visueel te inspecteren. Fig 3. Alternatieve conf jura ties van open en geslote schuiven

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 30