In de sluitgaten Hammen en Schaar zijn de dor- pelbalken sneller geplaatst dan het plan aangaf, zodat het dorpelbalkfront er korter aanwezig is geweest. Daardoorzijn de ontgrondingen ook minder groot dan in de voorspellingen. Invloed van schuivenconfiguraties Het spreekt voor zich, dat het instellen van een bepaalde schuivenconfiguratie gevolgen heeft voor het stroombeeld benedenstrooms van de kering: het stroombeeld wordt dan turbulenter dan achter een volledig open kering; door de sluitgatvernauwing nemen ook de stroomsnelheden toe. Om de invloed van dit gewijzigde stroombeeld op de ontgrondingen te kunnen voorspelle 1, is modelonderzoek gedaan. De invloed van dt verschillende schuivenconfiguraties wordt zoveel mogelijk behandeld aan de hand va i zowel model-resultaten als metingen in de natuur. In het Roompotgedeelte van het hydraulisr h detailmodel M1001 van de Oosterschelde zijn proeven gedaan om de ontgrondingen ach:er een aantal gesloten schuiven te bepalen. e resultaten van deze onderzoeken zijn samen gevat in tabel 2. Zowel het aantal gesloten schuiven als het percentage gesloten schiiven wordt vermeld, om de resultaten ook voor de sluitgaten Hammen en Schaar bruikbaar te maken. Aantal gesloten Percentage gesloten Ontgrondingen schuiven schuiven (m/week) 0 0 0,2 1 3,2 0,4 2 6,4 0,6 3 9,6 0,8 5 16,1 2,0 10 32,3 6,0 15 48,4 4,0 De toename van de ontgrondingskuil is bepaald uitgaande van een begindiepte van 10 meter. Het is duidelijk dat een blok van vijf gesloten schuiven, vooral in de Hammen en de Schaar, ontoelaatbaar grote ontgrondingen veroorzaakt. Deze configuratie zal dan ook niet worden toegepast. De schuivenconfiguratie 'fietsenrek' is ook in het model onderzocht, en wel voor de volgende situaties: een 'fietsenrek' tusen een blok gesloten schuiven en beide oevers, en een zogenaamd 'los fietsenrek': een paar om en om gesloten schuiven naast een blok gesloten schuiven. De modelresultaten zijn weergegeven in tabel 3, waarbij weer uitgegaan is van een initiële kuildiepte van 10 meter. soort fietsenrek ontgronding (m/week) van oever tot oever 0-0,2 los fietsenrek van 2 0,8 Een 'fietsenrek' van oever tot oever blijkt le ontgrondingen tot vrijwel 0 te reduceren, terwijl een 'los fietsenrek' de ontgronding tn ongeveer halveert. Gezien deze gunstige modelresultaten is de configuratie 'fietse: rek' van oever tot oever in de Hammen veelvu dig toegepast. Om de hinder die de deining veroorzaakt 'oor de werkschepen te beperken, wordt de 'brievenbus'-configuratie ingesteld. In de Hammen en de Schaar houdt dat in, dat behalve de vijf gesloten schuiven van het blok alle andere schuiven voor 'A deel gesloter zijn Deze configuratie is in het model echter r let onderzocht. Op basis van de goede resultaten met he 'fietsenrek', en gezien het belang van eer goede werkbaarheid voor de werkschepe is deze configuratie in werkelijkheid uitgepr beerd. De gevolgen van de 'brievenbus' voor de ontgrondingen zijn minimaal gebleken zodat deze configuratie zonder bezwaar toegepast kan worden. 312

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 34