In de sluitgaten Hammen en Schaar zijn de dor-
pelbalken sneller geplaatst dan het plan aangaf,
zodat het dorpelbalkfront er korter aanwezig
is geweest. Daardoorzijn de ontgrondingen
ook minder groot dan in de voorspellingen.
Invloed van schuivenconfiguraties
Het spreekt voor zich, dat het instellen van
een bepaalde schuivenconfiguratie gevolgen
heeft voor het stroombeeld benedenstrooms
van de kering: het stroombeeld wordt dan
turbulenter dan achter een volledig open
kering; door de sluitgatvernauwing nemen ook
de stroomsnelheden toe.
Om de invloed van dit gewijzigde stroombeeld
op de ontgrondingen te kunnen voorspelle 1, is
modelonderzoek gedaan. De invloed van dt
verschillende schuivenconfiguraties wordt
zoveel mogelijk behandeld aan de hand va i
zowel model-resultaten als metingen in de
natuur.
In het Roompotgedeelte van het hydraulisr h
detailmodel M1001 van de Oosterschelde zijn
proeven gedaan om de ontgrondingen ach:er
een aantal gesloten schuiven te bepalen. e
resultaten van deze onderzoeken zijn samen
gevat in tabel 2. Zowel het aantal gesloten
schuiven als het percentage gesloten schiiven
wordt vermeld, om de resultaten ook voor de
sluitgaten Hammen en Schaar bruikbaar te
maken.
Aantal gesloten Percentage gesloten Ontgrondingen
schuiven schuiven (m/week)
0 0 0,2
1 3,2 0,4
2 6,4 0,6
3 9,6 0,8
5 16,1 2,0
10 32,3 6,0
15 48,4 4,0
De toename van de ontgrondingskuil is
bepaald uitgaande van een begindiepte van
10 meter. Het is duidelijk dat een blok van vijf
gesloten schuiven, vooral in de Hammen en
de Schaar, ontoelaatbaar grote ontgrondingen
veroorzaakt. Deze configuratie zal dan ook
niet worden toegepast.
De schuivenconfiguratie 'fietsenrek' is ook in
het model onderzocht, en wel voor de
volgende situaties: een 'fietsenrek' tusen een
blok gesloten schuiven en beide oevers, en
een zogenaamd 'los fietsenrek': een paar om
en om gesloten schuiven naast een blok
gesloten schuiven.
De modelresultaten zijn weergegeven in tabel
3, waarbij weer uitgegaan is van een initiële
kuildiepte van 10 meter.
soort fietsenrek
ontgronding
(m/week)
van oever tot oever
0-0,2
los fietsenrek van 2
0,8
Een 'fietsenrek' van oever tot oever blijkt le
ontgrondingen tot vrijwel 0 te reduceren,
terwijl een 'los fietsenrek' de ontgronding tn
ongeveer halveert. Gezien deze gunstige
modelresultaten is de configuratie 'fietse: rek'
van oever tot oever in de Hammen veelvu dig
toegepast.
Om de hinder die de deining veroorzaakt 'oor
de werkschepen te beperken, wordt de
'brievenbus'-configuratie ingesteld. In de
Hammen en de Schaar houdt dat in, dat
behalve de vijf gesloten schuiven van het blok
alle andere schuiven voor 'A deel gesloter zijn
Deze configuratie is in het model echter r let
onderzocht.
Op basis van de goede resultaten met he
'fietsenrek', en gezien het belang van eer
goede werkbaarheid voor de werkschepe is
deze configuratie in werkelijkheid uitgepr
beerd. De gevolgen van de 'brievenbus' voor
de ontgrondingen zijn minimaal gebleken
zodat deze configuratie zonder bezwaar
toegepast kan worden.
312