Sc menvattingen De weg over de stormvloedkering in de Oos erschelde Erkc mt een autoweg over de stormvloedkering. Dev er kunstwerken die er in voorkomen wore en al gebouwd, evenals de hoofdwegen op hot werkeiland. De toekomstige recreatieve ontv ikkeling van dit eiland krijgt hiermee alle ruim e. De v eg wordt onderdeel van de zogeheten Dam nenroute, de 85 km lange rijksweg 57 van otterdam naar Middelburg over de eilan ten: de kortste weg tussen die twee sted :n. Er kc nt een enkelbaans autoweg met twee rijstr ken, en op de kering met brede vlucht- strokan, in verband met het wind-effect. Daar taast legt men een 6 m brede parallelweg aan ver de kering, voor onderhoudsverkeer en fi' tsers. Op de stormvloedkering ligt de weg rp N.A.P. 12 m, en over de Roompot- sluis zelfs op N.A.P. 20 m, zodat de schu activiteiten de verkeersafwikkeling niet hinderen. De v\ og moet op 1 oktober 1987 voor het verkeer kunnen worden opengesteld. De c nditiebewaking van de stormvloed kering Het c ntwerp van de stormvloedkering is opge et aan de hand van zo goed mogelijke scha ingen, proeven en studies. Om die aann men te verifiëren wordt een systeem van c anditiebewaking geïnstalleerd, dat, samet met regels voor het onderhoud van de kerin de integrale kwaliteitsbeheersing moet vorm n van de voltooide Oosterscheldekering. Bij de conditiebewaking, waarover het hier voornamelijk gaat, wordt het ontwerpproces als het ware nogmaals doorlopen, zij het nu met in de werkelijkheid gemeten gegevens, die in meetcampagnes worden verkregen. Dan worden de exacte posities van alle pijlers bepaald, en meer gedetailleerde metingen verricht aan één pijler in de Schaar en één in de Roompot. Men gaat daar na hoe groot de krachten zijn die op de pijler worden uitgeoefend door stromend water, golven, wind, ijs en verkeer, hoe de constructie op die krachten reageert en ze afvoert naar de fundering; tenslotte hoe de fundering functioneert en hoe de bodem onder de kering zich houdt. De verwerking van de talloze gegevens wordt vanzelfsprekend verricht met behulp van computers. Het gebruik van breuksteen Bij de aanleg van de stormvloedkering wordt gebruik gemaakt van een groot aantal sorteringen breuksteen en slakken. Het meeste daarvan wordt verwerkt in de drempel en de breukstenen dammen bij de landhoofden. De drempel wordt zoals men weet opgebouwd als een filterconstructie: elke laag is in staat de laag eronder onder de ontwerpomstandig- heden vast te houden. Aan de eigenschappen van het materiaal worden zeer hoge eisen gesteld. Gedurende het onderzoek naar geschikte steensoorten moesten de normen nog worden ontwikkeld. Ook werden er methoden bedacht om vast te stellen welk percentage van het materiaal die normen over- of onderschreed. De steen werd over water aangevoerd uit België, Duitsland, Finland en Zweden. Bij het overladen bleken nogal wat scherven te ontstaan, waardoor de stabiliteit van de sortering afnam. De verwerking verliep verschillend, al naar gelang soort of formaat van de aangevoerde steen. De grootste stenen, met een stukgewicht van meer dan een ton, werden door een speciale kraan, de 'Trias', onder water als met een lepel op hun plaats gelegd. Het dienstengebouw Het dienstengebouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde bevat alle ruimten voor bediening en onderhoud, samen met een permanente expositie over de Deltawerken. Het gebouw ligt aan de zeezijde van het damvak Neeltje Jans. Vanaf het dak zijn de gehele kering en de aansluitende eilanden en watergedeelten te overzien. De centrale hoogbouw omvat vier verdiepin- 329

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 51