1 Fig. 1. Overzicht van de Dammenroute Fig. 2. Dwarsprofiel van da weg over de kering, over iet damvak Geul en over de Roompotsluis van 1,775 m. Deze brede vluchtstroken komen er met het oog op de windhinder. De wind zal op de kering namelijk gemiddeld 1 a 2 Beaufort krachtiger zijn dan op de Zeeland- brug. Er worden overigens geen speciale voorzienin gen aangebracht op of aan de verkeerskoker ter beperking van de windhinder. Welke maatregelen er eventueel genomen moeten worden bij slecht weer wordt nog bestudeerd. Gedacht wordt aan snelheidsbeperking bij harde wind, of het sluiten van de weg bij gevaarlijke stormen. Ook op de vaste overbrug ging over de Roompotsluis zullen vanwege de hoge ligging en de grote open ruimte onder de brug hinderlijke zijwindeffecten optreden. Daarom heeft de autoweg op de brug hetzelfde dwarsprofiel als op de nabijgelegen verkeers- kokers. Over de werkeilanden Roggenplaat en damvak Geul van Neeltje Jans tot Noordland verloopt het tracé van de hoofdrijbaan vloeiend naar de weg over de verkeerskokers. Op de werkeilan den worden geen redresseerstroken aange bracht, omdat daar voldoende bermbreedte is, en men minder last van de wind zal hebben. Naast de hoofdrijbaan komt een werkweg van 6 m breed, die op de kering alleen toegankelijk is voor werkverkeer, fietsers, bromfietsers en voetgangers. Deze parallelweg is mede aangelegd ten dienste van de werkkraan voor onderhoud aan de schuiven. Naast deze mobiele kraan resteert slechts ongeveer een meter ruimte, zodat fietsers nog kunnen passeren. De hoofdrijbaan op de damvakken bestaat uit 2 rijstroken met een breedte van 3,25 m. Op Neeltje Jans buigt de parallelweg af; de 284 weggebruiker kan dan twee kanten op: via de buitenberm of binnenlangs. De ontsluiting van Neeltje Jans is geconce i- treerd in de buurt van het 'ir. J. W. Topshu s' Gekozen is voor een ongelijkvloerse aanslur mg De doorrijhoogte wordt 5 m, om ook de gr )te werkkraan te kunnen laten passeren. Ter plaatse van het 'ir. J. W. Topshuis' is een fiets-voetgangerstunnel geprojecteerd, gecombineerd met een bushalte, zodat er geen wandelaars op de hoofdrijbaan hoevi n te komen. Bij het Topshuis', waar ook het voorlichtingscentrum in komt, wordt een g-ooi parkeerterrein aangelegd voor 250 auto's ïn 1 5 bussen. Tussen Neeltje Jans en Noordl and, halverwege damvak Geul, is in de bestaan Ie coupure een voetgangerstunnel gepland, c m voetgangers veilig te laten oversteken. Verkeerstechnisch gezien staat een goede doorgaande verbinding met de Dammenn ute voorop. Mede daarom is gekozen voor de bouw van een hoge vaste brug over de Roompotsluis, met de onderkant op N.A.F 20 m, zodat het wegverkeer geen hinder ondervindt van de scheepvaart. De verder a ontsluiting van Neeltje Jans moet daarom ook geschieden vanaf de parallelweg aan de Oosterscheldezijde, want meer dan één aftakking van de hoofdrijbaan bij het 'ir. J W. Topshuis' komt er niet. Ook het werkeiland Roggenplaat maakt d el uit van de Dammenroute. Omdat daar ge- n recreatieve activiteiten zijn voorzien, kan volstaan worden met een doorgaande hoofdrijbaan met een eenvoudige gelijkvl erse aansluiting, die uitsluitend bestemd is vo> r werkverkeer. Een normale, publieke aansl itinc met een opstelstrook voor linksafslaand

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 6