De weg over de
stormvloedkering in de
Oosterschelde
Begin 1984 werd besloten een autoweg
over de stormvloedkering aan te leggen. In
het vastgestelde tracé zijn vier kunstwerken
opgenomen: een viaduct, twee voetgangers
tunnels en een brug. Hieraan wordt momen
teel volop gewerkt. Ook de aanleg van het
hoofdwegenpatroon op het werkeiland is
inmiddels in volle gang.
De plannen zijn ruim opgezet, zodat eventuele
toekomstige grootschalige recreatieve
ontwikkelingen op het eiland Neeltje Jans
zonder problemen kunnen worden ingepast.
Het hoofdwegenstramien staat overigens los
van de planologie van het eiland. Wel is er bij
de keuze en de situering van de aansluitingen
en kunstwerken rekening gehouden met een
aanzienlijke bezoekersstroom naar en van
Neeltje Jans. Vast uitgangspunt is de ligging
van de hoofdrijbaan, die vooral wordt bepaald
door de stormvloedkering en het dienstenge
bouw, het 'ir. J. W. Topshuis'.
De weg over de stormvloedkering en de
werkeilanden wordt een onderdeel van de
zogeheten Dammenroute: de ongeveer 85
kilometer lange rijksweg 57 vanaf Rotterdam
over de koppen van de voormalige eilanden
Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee en
Schouwen-Duiveland naar Middelburg. Met
uitzondering van een klein deel van 4 kilometer
bij Ouddorp is het traject tussen Rotterdam en
Serooskerke op Schouwen gereed. Het is in
hoofdzaak uitgevoerd als enkelbaans autoweg
met twee rijstroken.
Het weggedeelte over de stormvloedkering
moet 1 oktober 1987 voor het verkeer
opengesteld kunnen worden, inclusief de
aansluitende wegen. Dat de openstelling nog
enige tijd op zich laat wachten, komt omdat
de pijlerdam nog van uitkragingen of flappen
moet worden voorzien om voldoende breedte
te verkrijgen voor het maken van een autoweg
en parallelweg. De totale breedte wordt
namelijk 20 m.
De vastgestelde ontwerphoogte voor de weg
over de kering bedraagt N.A.P. 1 2 m. De
hoofdrijbaan krijgt twee rijstroken van elk 3,50
m, met aan elke zijde een redresseerstrook
283