1
Fig. 1. Overzicht van de
Dammenroute
Fig. 2. Dwarsprofiel van da
weg over de kering, over iet
damvak Geul en over de
Roompotsluis
van 1,775 m. Deze brede vluchtstroken
komen er met het oog op de windhinder. De
wind zal op de kering namelijk gemiddeld 1 a
2 Beaufort krachtiger zijn dan op de Zeeland-
brug.
Er worden overigens geen speciale voorzienin
gen aangebracht op of aan de verkeerskoker
ter beperking van de windhinder. Welke
maatregelen er eventueel genomen moeten
worden bij slecht weer wordt nog bestudeerd.
Gedacht wordt aan snelheidsbeperking bij
harde wind, of het sluiten van de weg bij
gevaarlijke stormen. Ook op de vaste overbrug
ging over de Roompotsluis zullen vanwege de
hoge ligging en de grote open ruimte onder
de brug hinderlijke zijwindeffecten optreden.
Daarom heeft de autoweg op de brug hetzelfde
dwarsprofiel als op de nabijgelegen verkeers-
kokers.
Over de werkeilanden Roggenplaat en damvak
Geul van Neeltje Jans tot Noordland verloopt
het tracé van de hoofdrijbaan vloeiend naar de
weg over de verkeerskokers. Op de werkeilan
den worden geen redresseerstroken aange
bracht, omdat daar voldoende bermbreedte is,
en men minder last van de wind zal hebben.
Naast de hoofdrijbaan komt een werkweg van
6 m breed, die op de kering alleen toegankelijk
is voor werkverkeer, fietsers, bromfietsers en
voetgangers. Deze parallelweg is mede
aangelegd ten dienste van de werkkraan voor
onderhoud aan de schuiven. Naast deze
mobiele kraan resteert slechts ongeveer een
meter ruimte, zodat fietsers nog kunnen
passeren.
De hoofdrijbaan op de damvakken bestaat uit
2 rijstroken met een breedte van 3,25 m. Op
Neeltje Jans buigt de parallelweg af; de
284
weggebruiker kan dan twee kanten op: via de
buitenberm of binnenlangs.
De ontsluiting van Neeltje Jans is geconce i-
treerd in de buurt van het 'ir. J. W. Topshu s'
Gekozen is voor een ongelijkvloerse aanslur mg
De doorrijhoogte wordt 5 m, om ook de gr )te
werkkraan te kunnen laten passeren. Ter
plaatse van het 'ir. J. W. Topshuis' is een
fiets-voetgangerstunnel geprojecteerd,
gecombineerd met een bushalte, zodat er
geen wandelaars op de hoofdrijbaan hoevi n
te komen. Bij het Topshuis', waar ook het
voorlichtingscentrum in komt, wordt een g-ooi
parkeerterrein aangelegd voor 250 auto's ïn
1 5 bussen. Tussen Neeltje Jans en Noordl and,
halverwege damvak Geul, is in de bestaan Ie
coupure een voetgangerstunnel gepland, c m
voetgangers veilig te laten oversteken.
Verkeerstechnisch gezien staat een goede
doorgaande verbinding met de Dammenn ute
voorop. Mede daarom is gekozen voor de
bouw van een hoge vaste brug over de
Roompotsluis, met de onderkant op N.A.F
20 m, zodat het wegverkeer geen hinder
ondervindt van de scheepvaart. De verder a
ontsluiting van Neeltje Jans moet daarom ook
geschieden vanaf de parallelweg aan de
Oosterscheldezijde, want meer dan één
aftakking van de hoofdrijbaan bij het 'ir. J W.
Topshuis' komt er niet.
Ook het werkeiland Roggenplaat maakt d el
uit van de Dammenroute. Omdat daar ge- n
recreatieve activiteiten zijn voorzien, kan
volstaan worden met een doorgaande
hoofdrijbaan met een eenvoudige gelijkvl erse
aansluiting, die uitsluitend bestemd is vo> r
werkverkeer. Een normale, publieke aansl itinc
met een opstelstrook voor linksafslaand