zo der correctie. Er is nog een groot aantal an lere registraties mogelijk, die niet voor alle metingen noodzakelijk zijn, maar desgewenst ku nen worden bijgeschakeld. Enkele van die sig talen zijn: barometerdruk, debiet van de aai voerleidingen en druk in de systemen. De meatcomputer kan met behulp van al deze sig lalen een goed en snel werkend databe- sta td opbouwen, dat flexibel te hanteren is. De rest van de console wordt ingenomen door om er andere een uitleesscherm van de na\ gatiecomputer, een plotter en bedienings- api aratuur voor de lieren. De navigatie- en plaatsbepalingcomputer bes chikt over gedigitaliseerde informatie van alle Rijkswateren en grote watergebieden in Ne erland, inclusief de kustwateren. Deze infc rmatie kan ogenblikkelijk op de schermen ziel tbaar worden gemaakt en geeft dan tev ns instructie omtrent de wijze waarop gevaren moet worden, in vergelijking met de feitelijke koers. Er v 'orden inlichtingen verstrekt omtrent de hui ige koers en de koers naar een gegeven meetpunt, de afstand tot dat meetpunt en de drif er komt links/rechts-informatie op het scharm, alsook de positie van de boeien op de rou e. Het systeem geeft, middels een pun :enwaardering, een indicatie omtrent zijn eigen betrouwbaarheid. Alle genoemde mogelijkheden en presentatie van posities, koersen, snelheden, gehaltes en zo neer zijn waardeloos als ze niet op de goede plaatsen beschikbaar komen. De nav gatiebrug is een van de belangrijke plattsen waar deze informatie vertoond wor dt. Ook het paneel op de brug is ergono- mis h en technisch in eigen beheer ontworpen, in n uwe samenwerking met de bemanning. Het omsluit de gezagvoerder als een goed zittend kostuum, zodat alles binnen handbereik te bodienen is, zonder dat hij zich behoeft te verp]aatsen. Het systeem, dat DEPKAL wordt genoemd, zal in d loop der jaren vermoedelijk bredere toepassing vinden bij de Rijkswaterstaat, al dan liet in vereenvoudigde vorm. De ervaringen tot c.p heden hebben uitgewezen dat het een goe: hulpmiddel vormt bij de navigatie en andi re onderzoekingen. Maa nu genoeg over signaal- en watertrans port ystemen. Hoe meten we nu in dat grote geb ed, bijna 20 procent van Nederland, dat onder water ligt? Als er niet wordt gemeten bevindt de meetvis zich n een waterdichte afgesloten tank aan dek. Die tank bevat 1200 liter schoon zoet drin; water, dat door middel van schone perslucht permanent wordt verzadigd tot 100 procent zuurstofgehalte. De buitenwatertem peratuur wordt gevolgd tot een minimum van 10°C, en verder door verwarming op deze temperatuur gehouden. De meetvis is echter wel zeven dagen in de week 24 uur in bedrijf. In de tank worden ijkingen uitgevoerd, om aan de gebruikers van de meetgegevens kwaliteit te kunnen garan deren. Na de dagelijkse ijkingsprocedure gaat de vis overboord met behulp van een zware meetvis- giek, en wordt de zogenaamde sleeplijn gemonteerd. Deze lijn wordt bediend door een hydraulisch aangedreven lier op het voorschip, die de meetvis via een zogenaamde uithouder in de zijde van het schip op ruime afstand houdt van de scheepshuid en de schroeven. Vanuit deze positie kan de meetvis door manipulaties met beide hydraulische lieren zowel in verticale als horizontale richting zo worden bewogen als nodig is om hem continu op dezelfde plaats over een verticaal naar de bodem te brengen, of in de nabijheid daarvan. De meetvis volgt de 'Argus' in al zijn bewegin gen, en kan tot op zekere diepte met hoge snelheid door het water gesleept worden. Als er echter gemeten moet worden op grote diepte, wordt het vaartuig praktisch stil gelegd. Na zo'n zogenaamde verticaalmeting wordt de meetvis weer opgehesen tot de kruissnelheid- diepte, en vertrekt het vaartuig al metende naar zijn volgende positie. Dit slepend meten - op het werk 'scannen' genoemd - levert in korte tijd een enorm aantal gegevens op, die zeer snel een overzicht geven van de water kwaliteit van een rivier, een kanaal of een meer. Maximaal kan een traject worden afgelegd van 150 km per dag, waarbij om de 100 meter een volledig pakket gegevens of monsters wordt geproduceerd. Ook bestaat de mogelijkheid om naar bepaalde parameter- grenzen te speuren, of via verklikkers zoals Rhodamine lozingspatronen vast te leggen. Er wordt dan een zig-zagpatroon gevaren volgens een vooraf bepaalde route. De opgesomde mogelijkheden vormen nog maar een greep uit de verschillende onderzoe ken die kunnen worden verricht. Wetenschap pers, beheerders en onderzoekers tonen een grote belangstelling in het gebruik van de faciliteiten. De kans is reëel dat omstreeks 1990 het oude onderzoeksvaartuig 'Delta', dat dan een diensttijd achter de rug zal hebben van 45 jaren, vervangen wordt door een nieuw vaartuig, dat ongetwijfeld een verbeterde versie zal zijn van de 'Argus'. 417

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 31