Een informatieverwerkend
systeem voor de scheepvaart
in het zuidelijk Deltagebied
S( hepen die door het zuidelijk Deltagebied
vb en, moeten allerlei sluizen passeren.
Vc orheen moesten de schippers bij elke
sli is zo'n vijftien gegevens doorgeven
be reffende het schip en zijn lading. Dit
ge jeurde veelal per marifoon, en dat bracht
zo vel voor het sluispersoneel als voor de
sc ripper veel ongemak met zich mee.
Do >r de invoering van een regionaal Informatie
Ve werkend Systeem per 1 februari 1984 is
dit jngemak voor een groot deel weggenomen.
Er i 3 nu een systeem in gebruik gesteld dat
hel marifoonverkeer ontlast, de efficiëntie van
het schutbedrijf sterk verhoogt, en bovendien
dor r de altijd actuele informatie die het biedt
var de verblijfplaats en de lading van binnen
schepen, in voorkomende gevallen van
on: chatbare waarde kan zijn bij de bestrijding
var calamiteiten.
Tussen een aantal sluizen in het Deltagebied
is namelijk een datanetwerk gevormd voor het
ove'dragen van scheepsgegevens. De
gec evens van een schip worden opgenomen
bij ie eerste sluis die aangesloten is op het
IVS. Na de schutting van het schip worden de
gec evens, via het datanetwerk, doorgegeven
aar de volgende sluis op zijn reis.
Op dit moment zijn er in Zuidwest Nederland
vijf grote sluizen aangesloten op het IVS, te
we: an: de Volkeraksluizen, de Kreekraksluizen,
de luizen te Wemeldinge en te Hansweert en
het sluizencomplex te Terneuzen (figuur 1
Als n het begin van 1987 de Krammersluizen
ger ed zijn, zal ook dit complex aansluiting
kriji en op het IVS.
Ver Ier zijn de verkeersposten Vlissingen,
Ter euzen en Hansweert van DGSM in het
We terscheldegebied en de verkeerspost
Dor Irecht van de Rijkswaterstaat aangesloten
op et IVS. Verdere uitbreiding van het
sys eem ligt in het verschiet. Najaar 1986
kort t het sluizencomplex te IJmuiden erbij, en
ook de verkeersposten te Tiel, Nijmegen en
Lob th die betrokken zijn bij een Meld-Volg-
Sys eem op de grote rivieren. Dit systeem is
sine s kort in bedrijf en zal nog in 1986 aan het
IVS worden gekoppeld, evenals het haven
coördinatiecentrum Rotterdam.
In een later stadium volgt dan eventueel nog
aansluiting met de havens van Antwerpen en
Gent, de sluizen in en langs de Maas en de
hoofdvaarroute naar het noorden van Neder
land.
Het gemeentelijk havenbedrijf van Antwerpen
ontvangt momenteel ook al dagelijks gegevens
van de Kreekraksluizen. Dit gebeurde overigens
ook al vóór de invoering van het IVS.
In de nabije toekomst wordt ook het IVS van
de Walradarketen Westerschelde van DGSM
aan het IVS van de Rijkswaterstaat gekoppeld,
zodat DGSM en de Rijkswaterstaat kunnen
beschikken over een optimale actuele kennis
van de zee- en binnenscheepvaart in het
zuidelijk Deltagebied.
Het centrale computersysteem van het IVS,
dat op het Kreekraksluizencomplex staat
opgesteld, is dubbel uitgevoerd, want het IVS
mag met zijn aansluiting op een aantal
sluizencomplexen slechts een zeer geringe
uitvalskans hebben. Bij alle op het IVS
aangesloten sluiten staan op een aantal
werkplekken beeldschermen en toetsenborden.
Via deze eindstations worden de ingewonnen
scheepvaartgegevens ingevoerd. De scheep-
vaartgegevens kunnen op diverse lijsten
worden gepresenteerd.
Elke dag gaan alle gegevens vanuit het
centrum op de Kreekraksluizen naar de grote
Rijkswaterstaatscomputer in Rijswijk, waar ze
worden opgeslagen op een magneetband.
Eenmaal per maand wordt een kopie van deze
band doorgestuurd naar het Centraal Bureau
voor de Statistiek. De overige gebruikers van
dit bestand, zoals de betrokken Rijkswater
staatsdiensten zelf, krijgen anoniem gemaakte
gegevens.
425