Een informatieverwerkend systeem voor de scheepvaart in het zuidelijk Deltagebied S( hepen die door het zuidelijk Deltagebied vb en, moeten allerlei sluizen passeren. Vc orheen moesten de schippers bij elke sli is zo'n vijftien gegevens doorgeven be reffende het schip en zijn lading. Dit ge jeurde veelal per marifoon, en dat bracht zo vel voor het sluispersoneel als voor de sc ripper veel ongemak met zich mee. Do >r de invoering van een regionaal Informatie Ve werkend Systeem per 1 februari 1984 is dit jngemak voor een groot deel weggenomen. Er i 3 nu een systeem in gebruik gesteld dat hel marifoonverkeer ontlast, de efficiëntie van het schutbedrijf sterk verhoogt, en bovendien dor r de altijd actuele informatie die het biedt var de verblijfplaats en de lading van binnen schepen, in voorkomende gevallen van on: chatbare waarde kan zijn bij de bestrijding var calamiteiten. Tussen een aantal sluizen in het Deltagebied is namelijk een datanetwerk gevormd voor het ove'dragen van scheepsgegevens. De gec evens van een schip worden opgenomen bij ie eerste sluis die aangesloten is op het IVS. Na de schutting van het schip worden de gec evens, via het datanetwerk, doorgegeven aar de volgende sluis op zijn reis. Op dit moment zijn er in Zuidwest Nederland vijf grote sluizen aangesloten op het IVS, te we: an: de Volkeraksluizen, de Kreekraksluizen, de luizen te Wemeldinge en te Hansweert en het sluizencomplex te Terneuzen (figuur 1 Als n het begin van 1987 de Krammersluizen ger ed zijn, zal ook dit complex aansluiting kriji en op het IVS. Ver Ier zijn de verkeersposten Vlissingen, Ter euzen en Hansweert van DGSM in het We terscheldegebied en de verkeerspost Dor Irecht van de Rijkswaterstaat aangesloten op et IVS. Verdere uitbreiding van het sys eem ligt in het verschiet. Najaar 1986 kort t het sluizencomplex te IJmuiden erbij, en ook de verkeersposten te Tiel, Nijmegen en Lob th die betrokken zijn bij een Meld-Volg- Sys eem op de grote rivieren. Dit systeem is sine s kort in bedrijf en zal nog in 1986 aan het IVS worden gekoppeld, evenals het haven coördinatiecentrum Rotterdam. In een later stadium volgt dan eventueel nog aansluiting met de havens van Antwerpen en Gent, de sluizen in en langs de Maas en de hoofdvaarroute naar het noorden van Neder land. Het gemeentelijk havenbedrijf van Antwerpen ontvangt momenteel ook al dagelijks gegevens van de Kreekraksluizen. Dit gebeurde overigens ook al vóór de invoering van het IVS. In de nabije toekomst wordt ook het IVS van de Walradarketen Westerschelde van DGSM aan het IVS van de Rijkswaterstaat gekoppeld, zodat DGSM en de Rijkswaterstaat kunnen beschikken over een optimale actuele kennis van de zee- en binnenscheepvaart in het zuidelijk Deltagebied. Het centrale computersysteem van het IVS, dat op het Kreekraksluizencomplex staat opgesteld, is dubbel uitgevoerd, want het IVS mag met zijn aansluiting op een aantal sluizencomplexen slechts een zeer geringe uitvalskans hebben. Bij alle op het IVS aangesloten sluiten staan op een aantal werkplekken beeldschermen en toetsenborden. Via deze eindstations worden de ingewonnen scheepvaartgegevens ingevoerd. De scheep- vaartgegevens kunnen op diverse lijsten worden gepresenteerd. Elke dag gaan alle gegevens vanuit het centrum op de Kreekraksluizen naar de grote Rijkswaterstaatscomputer in Rijswijk, waar ze worden opgeslagen op een magneetband. Eenmaal per maand wordt een kopie van deze band doorgestuurd naar het Centraal Bureau voor de Statistiek. De overige gebruikers van dit bestand, zoals de betrokken Rijkswater staatsdiensten zelf, krijgen anoniem gemaakte gegevens. 425

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 39